“Hoe kan ik nou weten wat die kopers willen”, verzucht de projectontwikkelaar in ons gesprek. “Wat willen mensen in dit dorp voor een nieuwbouwhuis betalen? En welke extra’s kunnen we bieden zodat we niet met onverkochte huizen blijven zitten?” Lastige vragen, maar wel relevant. Waar nieuwbouwhuizen een paar jaar geleden nog per loting werden toegewezen, worden ontwikkelaars nu met leegstand geconfronteerd. Hoe kun je als project-ontwikkelaar in zo’n situatie klantgericht werken? Hoe kun je je aanbod aanpassen op wat kopers willen? En hoe kom je te weten wat die kopers willen? Daar is een eenvoudige oplossing voor: een snel en simpel marktonderzoek.
Er zijn vele vormen van marktonderzoek mogelijk om dit soort vragen te beantwoorden. Eén van de manieren die mij enorm aanspreekt is de snelle survey. In een niet te lang onderzoek worden vragen gesteld. Het liefst maak ik daarbij gebruik van flink wat open antwoorden, zodat klanten precies in hun eigen woorden kunnen vertellen wat ze ergens van vinden. Natuurlijk worden zulke vragen afgewisseld met gesloten vragen die een exacte score geven. De mix van open en gesloten vragen geeft een uitstekend beeld van wat klanten belangrijk vinden.
Leuk is dat zo’n onderzoek vaak binnen een paar weken is uit te voeren. Bovendien zijn de kosten, dankzij goedkope internettools, te overzien. Vanaf zo’n €2.000 is een kort onderzoek inclusief eindrapportage mogelijk. Een uitgebreid onderzoek is er al vanaf €4.000. Een bedrag dat niet schokkend is, als je daarmee tientallen nieuwbouwhuizen kunt verkopen en kunt besparen op de kosten van promotie en communicatie van je nieuwbouwproject.
Het lijkt de project-ontwikkelaar wel wat, zo’n onderzoek. Maar hij is niet de enige die wil weten wat kopers willen. De gemeente wil ook graag weten hoe haar inwoners denken over wonen. Ook de woningbouwvereniging die huurwoningen aanbiedt, is benieuwd naar de woonwensen in het dorp. Met alle partijen wordt overlegd en binnen korte tijd is de vragenlijst vastgesteld. Via lokale pers worden inwoners uitgenodigd om aan het onderzoek mee te doen. Dat blijkt een succes: bewoners willen graag vertellen hoe ze willen wonen en de respons op het onderzoek is uitstekend.
Binnen een paar weken weten we precies wat inwoners van het dorp willen. Hoe groot is de verhuisintentie, hoeveel mensen willen een koop- of juist een huurwoning, is er interesse in nieuwbouw? Het onderzoek laat het duidelijk zien. Ook over prijzen zijn de inwoners helder. Ze vertellen precies wat ze voor een nieuwe woning willen betalen. Met al die informatie kunnen de partijen aan de slag. De gemeente weet aan welke nieuwbouw er behoefte is. Projectontwikkelaar en woningbouwvereniging weten voor welke prijzen er gebouwd kan worden en hebben te horen gekregen welke bouwstijl de inwoners aanspreekt.
Ik geniet van het traject. Wat een verschil met een paar jaar geleden, toen vaak van hogerhand werd besloten wat er werd gebouwd. Door de economische crisis is het niet meer vanzelfsprekend dat huizen worden verkocht. Partijen luisteren nu naar wat kopers willen en houden daar vanaf de start van hun projecten rekening mee. Als dit klantgericht bewustzijn het effect is van de huidige crisis, dan hoop ik dat dezelfde crsis nog een paar andere sectoren wakker gaat schudden. Al is het wel jammer dat daar eerst een crisis voor nodig is.