Afgelopen weekeinde kwam Sergio weer bij ons logeren. Als we met hem onze straat inrijden zegt hij: “Jullie wonen in dit bos, he?” Hoewel we in een rijtjeshuis middenin de randstad wonen, noemt hij onze straat steevast een bos. Door zijn opmerking zien wij ook de overhangende bomen weer, die met hun volle bladeren het straatbeeld sterk bepalen. We wonen inderdaad in een mooie straat. Soms heb je een ander nodig die je weer laat zien hoe mooi het eigenlijk is op de plek waar je zelf dagelijks komt.
Blind voor de superpromoters
Gisteren heb ik tijdens de Superpromoter Academy van Blauw Research geleerd dat organisaties hier ook last van hebben. We zijn in ons dagelijks werk zo druk met het oplossen van problemen of ontevreden klanten, dat we vergeten hoeveel er wel goed gaat. Daardoor zijn we blind geworden. Blind voor de zaken die we goed doen, maar ook blind voor onze fans en klanten die enthousiast over ons vertellen.
Superpromoters houden het vuur levend
Terwijl deze superpromoters juist het vlammetje zijn dat het vuur van onze organisatie levend houdt. Zij promoten je organisatie actief in hun netwerk. Vaak hebben ze zelfs een uitgekiende strategie om reclame voor je te maken. Zo hoorde ik eens een oudere dame over haar bank vertellen: “Ach, oude mensen zoals ik zitten al jaren vast bij hun eigen bank. Die krijg ik toch niet over. Maar toen ik laatst m’n huis heb verkocht, heb ik aan dat jonge stel wel gezegd dat ze bij MijnBank langs moeten gaan voor hun hypotheek, omdat die je echt goed helpen”. Ook schromen je fans niet om je concurrent zwart te maken (“Zit jij nog bij die bank die met overheidssteun overeind gehouden moet worden?”), iets waar jij zelf in marketingcampagnes niet aan mag denken.
Waar zitten jouw fans?
Hoe bewust ben jij je van de fans van je organisatie? Heb je al eens gekeken waar klanten positief over je praten? Wellicht kun je net als Zwitsal je eerstvolgende ideeën voor een spectaculaire innovatie gewoon van Hyves halen. Of wordt jouw stadspromotie binnenkort uitgevoerd door twee razend creatieve bewoners die je hele stad weten te mobiliseren met een budget en plan dat jij als gemeente nooit voor elkaar had gekregen.
Zet vanaf vandaag regelmatig die andere bril op. Die bril waarmee je scherp ziet wie je fans zijn en waarom zij zo enthousiast over je zijn. De bril waamee je kansen opspoort. De bril waarmee je het vuur in jouw organisatie aanwakkert. Zet die roze bril waarmee je het plezier van je klanten haarscherp in beeld hebt. De wereld is prachtig, ook de wereld van jouw organisatie. Zorg ervoor dat je dat blijft zien.
Robin Paul van Eck zegt
Leuk stuk.
Groetjes,
Robin Paul van Eck
Martin Sebregts zegt
Duidelijk en enthousiast verhaal vooral de tip om vaker door een andere "roze" bril te kijken geeft precies de kern aan van de manier waarop we jaren naar de wereld hebben gekeken. Hebben we immers niet altijd te horen gekregen dat we beter niet door die roze bril kunnen kijken?! Terwijl daar juist het enthousiasme zit om zaken in beweging te krijgen.