School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • Thuis Onderwijs Monitor
    • Promotermeter
    • Reputatie-scan
    • De Productinnovator
  • Werkwijze
  • Klanten
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Downloads
  • Over mij
  • Blog
  • Contact

Waarom ik blij ben dat ik geen nieuwe klant heb

14 september 2010 door Ellen de Lange-Ros

Als zelfstandig ondernemer heb ik de luxe dat ik zelf kan bepalen hoe ik met m’n klanten omga. Geen hoge salestargets, maar een intake die ik op m’n eigen manier kan invullen. Dat geeft veel vrijheid en ruimte voor goede gesprekken.

Ik beland regelmatig met een ondernemer achter een cappuccino om te praten over mogelijkheden voor marktonderzoek. Zo ook enige maanden geleden met Joost. Om in te schatten of er een markt is voor z’n product, wilde hij graag marktonderzoek doen. Ik twijfelde. Was dat nou wel handig? Na een kop koffie werd het duidelijk dat hij beter kon gaan werken aan een concrete demo van z’n dienst. Daar is hij de afgelopen maanden druk mee aan de slag gegaan. Hij heeft een prachtig prototype van z’n dienst laten ontwikkelen. Met een hippe iPad is hij daarmee langs mogelijke klanten gegaan om de behoefte te inventariseren. Hoe is dat afgelopen?

Vandaag loop ik Joost weer tegen het lijf. Hij heeft net tijd om met me te praten, want hij is druk. Razend druk. De eerste afnemer voor z’n dienst is al binnen en hij moet op korte termijn een werkende applicatie opleveren. Het is snel gegaan in de afgelopen maanden. Partijen wilden graag om tafel om z’n dienst te zien. Vergelijk dat eens met een marktonderzoek, waarbij het soms lastig is om voldoende respondenten te werven die mee willen doen. De mensen die hij sprak waren enthousiast én konden hem scherpe feedback op z’n dienst geven. Dankzij deze interactie met z’n klanten is z’n dienst in een stroomversnelling gekomen. Hij werkt keihard aan de lancering van z’n idee. Een idee dat zes maanden geleden alleen nog in z’n hoofd bestond, toen hij mij benaderde voor een marktonderzoek.

De aanpak van Joost laat zien dat uitgebreid onderzoek nuttig kan zijn, maar dat het soms ook handig is om op een andere manier aan de slag te gaan. Ik zie nog teveel organisaties die bij innovatie te lang blijven hangen in onderzoeken, papierwerk en overleg en de echte interactie met hun klant uit de weg gaan. Joost laat zien dat een echte ondernemer onderzoek en praktijk goed weet te mixen: wel advies vragen over marktonderzoek, maar ook concreet aan de slag gaan met een demo en de dialoog met je echte klanten opzoeken. Een prima keus voor een klantgericht innovatietraject. Het is goed dat hij niet is blijven hangen in z’n eerste idee om een onderzoek uit te laten voeren.

Als marktonderzoeker vind ik het altijd leuk om partijen te helpen bij het opzetten en uitvoeren van klantonderzoek. Soms kan het echter buitengewoon inspirerend zijn, om je klanten te adviseren om eens géén onderzoek te doen. Onderzoek voor een nieuwe klant doen is leuk. Een goed advies geven, waarmee je een bedrijf een kick-start geeft? Dat is minstens zo bevredigend!

Recente Blog berichten

  • Cijfers zijn nooit objectief
  • 2021: persoonlijk, emotie, aandacht en waarde
  • Op zoek naar de stem van je doelgroep: in 4 stappen naar succesvolle burgerparticipatie
  • 5 inspirerende bronnen over de Net Promoter Score
  • Aan jou de vraag: wat wil jij weten?

Tag Cloud

aanbevelen analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2021 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl