Na een lekker etentje zit ik met m’n ouders na te praten. Het gesprek gaat over vroeger, over waar mijn opa precies heeft gewoond als kind en hoe hij is opgegroeid. M’n vader beland op z’n praatstoel en vertelt prachtige verhalen over hoe m’n familie zo’n honderd jaar geleden leefde. Allemaal zaken die ik niet wist. Gewoon omdat ik hem er nog nooit naar had gevraagd.
In organisaties gaat het eigenlijk net zo. Dagelijks werk je met je klanten samen. Je brengt offertes uit, voert projecten uit of levert je produkten af. In al die hectiek heb je zelden de tijd om eens met je klant te praten. Hoe vind je klant eigenlijk dat het gaat? Kun je nog meer voor hem betekenen? Of: zijn er concurrenten die zaken bieden waar jij nog niet aan heb gedacht? Vaak blijkt dat, net zoals mijn vader, je klanten maar wat graag met je willen praten. Als je ze er maar naar vraagt. Hoe doe je dat?
Het valt mij elke keer weer op hoe openhartig klanten zijn, als je ze oprecht vraagt wat ze vinden. Vorige week heb ik een MKB-er geholpen aan een lijst met belangrijkste concurrenten waar z’n klanten zaken mee doen. Inclusief de namen van z’n klanten en de redenen waarom ze met die andere partij zaken doen. Daar was niks geheimzinnigs aan. We hebben z’n klanten open en eerlijk gevraagd om hun mening en ook aangegeven dat ze dit niet hoefden te zeggen. Toch was de overgrote meerderheid openhartig en vertelden ze precies over de concurrentie. Voor de ondernemer geweldige informatie waar hij direct wat mee kan.
Wil jij weten wat jouw klant bezighoudt? Vraag het ze! Met een goed klantonderzoek krijg je snel boven tafel hoe je klant je ziet, wat je beter kunt doen of waar je extra omzet laat liggen. Wellicht vind je zo’n onderzoek spannend of lastig. Hoe zet je het op? Welke vragen moet je stellen? Hoe verwerk je alle antwoorden tot goede inzichten? Dat hoeft geen probleem te zijn, met wat hulp kom je precies te weten hoe jouw klant over je denkt. Zo krijg jij ook prachtige verhalen van je klant te horen, allemaal zaken die je nog niet wist. Gewoon omdat je er nog nooit naar had gevraagd. Hoe ga jij je klant op de praatstoel krijgen?