In veel organisaties waart hij momenteel rond: het recessiespook. Omzetten dalen, klanten houden hun hand op de knip of budgetten worden gekort. Alles wordt minder en dat zorgt voor een naargeestige sfeer. Het recessiespook heeft daarmee veel weg van de bekende dementors uit Harry Potter. Hij kan namelijk, net als de beruchte dementors, alle positieve energie wegzuigen. Waar Harry Potter met een welgemikte toverspreuk of een reep chocolade zijn spoken kan verslaan, heeft een ondernemer andere trucs nodig. Een klantonderzoek kan in zo’n geval wonderen verrichten.
Het vervelende van het recessiespook en de teruglopende omzetten is dat je aan jezelf gaat twijfelen. Biedt mijn organisatie wel de goede diensten? Hebben we de ellende aan onszelf te danken? In sommige gevallen zal dat zeker zo zijn, maar ook organisaties met een gezonde basis kunnen momenteel in de problemen komen. Hoe weet je dan wat je moet doen? Een klantonderzoek geeft je de antwoorden die je zoekt.
Een goed klantonderzoek laat je snel zien hoe je klanten over je denken. Zijn je prijzen te hoog en overwegen klanten massaal een andere aanbieder? Of zijn je klanten juist razend enthousiast over je, maar stellen ze investeringen nog even uit? Met een klantonderzoek weet je precies hoe het zit. Je hoeft dan niet langer te twijfelen, maar ziet de oorzaak van een teruglopende omzet. Je weet dan of je je dienstverlening of processen radicaal moet aanpassen, of dat de basis van je organisatie gezond is. Zo helpt het klantonderzoek de spoken uit je hoofd verdrijven. Met harde feiten zie je precies wat er in jouw organisatie aan de hand is.
Sterker nog: klantonderzoek kan je definitief helpen het recessiespook te verslaan. Het vertelt je namelijk haarfijn waar éxtra kansen liggen. Zo vertellen enthousiaste klanten je graag welke extra diensten ze bij je zouden willen afnemen. Nieuwe diensten waar jij wellicht nog nooit aan hebt gedacht, maar die voor belangrijke extra omzet kunnen zorgen. Of ze vertellen je aan welke diensten ze wel geld willen uitgeven. Een concreet voorbeeld:
Dit voorjaar heb ik een onderzoek gedaan voor een gemeente, waarbij we inwoners vroegen hoe ze wilden wonen. Terwijl ik de resultaten van het onderzoek presenteer, veren de verantwoordelijken op: “Dat soort nieuwbouwhuizen is de afgelopen periode inderdaad allemaal wél verkocht.” Drie maal raden welk type huizen deze gemeente de komende periode gaat ontwikkelen…
Zoek jij naar mogelijkheden om je teruglopende omzet te bestrijden en vecht je met het recessiespook? Gebruik klantonderzoek om de spoken uit je hoofd én je organisatie te verspreiden. Zorg voor scherp zicht op de wensen van je klant én onderzoek welke kansen voor extra omzet jouw organisatie nog laat liggen. Daar is geen hocus pocus voor nodig.