Ik zit in de achtertuin in de lentezon. Toch merk ik de zon amper op, want de gedachten razen door m’n hoofd. Ik ben dit jaar vijf jaar zelfstandig ondernemer en heb veel mooie dingen gedaan. Maar nu loop ik te peinzen over wat nieuws. Een ander product, een manier om meer klanten te helpen. Om organisaties sneller te laten groeien, om ze slim inzicht te geven in hun klant. En om sociale media optimaal in te zetten. Het ene moment ben ik er lyrisch over: natuurlijk wordt dit een groot succes. Een dag later overvalt de twijfel me: wie zit hier nu op te wachten?
Veel organisaties twijfelen
Deze twijfels spelen niet alleen bij de kleine zelfstandige. Ook grote organisaties zie ik worstelen met nieuwe plannen en innovaties. De ene afdeling vindt het een geweldig idee, een andere club ziet vooral bezwaren. Medewerkers willen vandaag al beginnen, het management ziet vooral risico’s (of andersom). Hoe ga je daar nu mee om?
De twijfel blijft
Ik heb me nu een aantal weken op m’n idee gestort. Eerst voorzichtig plannen maken in m’n hoofd. Dan eens peilen wat een goede vriend er van vindt. Vervolgens raad vragen bij een collega-ondernemer, dan eens sparren met een ervaren business coach. Steeds kom ik een klein stapje verder. Toch blijf ik twijfelen. Mijn eigen omgeving kan wel enthousiast zijn, maar wat zouden m’n klanten vinden? Waar zitten zij op te wachten?
Vraag het je klant!
Dan veer ik plots overeind uit m’n gepeins. Ik moet niet denken, maar doen! Ik ben immers de specialist in klantkennis, in scherp zicht op de klant. Waarom vraag ik het m’n klant niet gewoon? De antwoorden op m’n vragen liggen zo voor de hand: ik heb een snelle survey nodig! Die vertelt me precies waar m’n klanten mee worstelen. Met die inzichten kan ik een prachtige dienst neerzetten.
Innoveren met meer succes
Ook voor grotere organisaties kan zo’n snelle survey uitkomst bieden. Discussies worden niet langer gevoed door eigen emoties of belangen van afdelingen. Een survey vertelt je namelijk precies waar de buitenwereld behoefte aan heeft. Innovaties bedenk je niet langer met je collega’s, maar ook met je klant. Dat levert je een frisse blik op en toetst je eigen inzichten. Zo ontwikkel je producten waar je klant echt op zit te wachten. Krijgen je innovaties veel meer kans van slagen.
Spannende weken
De komende weken worden spannend voor me. Via de survey krijg ik feedback op m’n plannen en zie ik precies waar behoefte aan is. Waarschijnlijk zal ik daarmee m’n eigen ideeĆ«n nog flink moeten aanpassen. Maar dat geeft niet. Met de feedback uit de buitenwereld wordt m’n idee veel beter, de succeskans groter. De survey is als de lentezon en helpt mijn innovatie tot bloei te komen. De zon schijnt; niet alleen in m’n achtertuin, maar ook in m’n hoofd!
Sonja van Vuren zegt
Strak plan, Ellen. Maar vaak weten klanten niet zo goed wat ze willen/nodig hebben en moet je op je eigen “onderbuik” afgaan. Je weet wat er uit het klantenonderzoek naar de mobiele telefoon kwam: niemand zat erop te wachten altijd bereikbaar te zijn en altijd te kunnen bellen – wat een onzin! š
Veel (b2b) bedrijven vinden Social Media ook nog onzin. “We doen het al jaaaren zo en ‘t werkt prima.”
Maar jij weet vast weer vragen te verzinnen die op dit soort dingen anticiperen cq ze omzeilen. Zodat je toch een zinvolle en bruikbare uitslag krijgt.
Ellen de Lange-Ros zegt
@Sonja: je hebt helemaal gelijk dat klanten het zelf vaak moeilijk vinden om uit te drukken wat ze precies willen. Vaak zit daar ook juist de creativiteit van de aanbieder. Ik heb m’n klanten dan ook vrijwel geen oplossingen of keuzes voorgelegd, maar vooral gevraagd naar hun problemen. Waar lopen ze vast? Wat ervaren ze als een belemmering? Wat willen ze in hun werk bereiken? Met die input kan ik creatief aan de slag om een dienst te maken die precies biedt wat mensen nodig hebben.
Het is overigens geweldig om te zien welke antwoorden er nu al binnenstromen. Het sluit erg aan op wat ik in gedachten had, maar veel klanten brengen zaken nog veel scherper onder woorden dan ik zou kunnen. Het is geweldige input, die me enorm helpt. Had ik al gezegd dat ik verliefd ben op surveys?!
Sonja van Vuren zegt
Zie je wel, dat bedoel ik nou: jij weet idd de juiste vragen te stellen. Omdat je verliefd bent op surveys!!