Hoewel ik dol op gadgets ben, ben ik ook allergisch voor onnodig aankopen. Zo werk ik al jarenlang met oude kantoorsoftware op m’n Mac. Die overigens prima voldoet. Gisteren heb ik eindelijk de nieuwe versie aangeschaft. Ik moest wel, want sinds kort werk ik voor m’n rapportages samen met een projectmedewerkster met een nieuwe Mac en software. Om makkelijk samen te werken, heb ik nu ook de ‘diepte-investering’ van €50 gedaan en de meest recente versie aangeschaft. Ik moet eerlijk toegeven: het is een verademing. Met name de samenwerking met Powerpoint en synchroniseren met m’n iPad verlopen een stuk soepeler. En laat dat nou net zijn wat ik vaak doe!
Achteraf is het eenvoudig
Achteraf gezien is het eenvoudig: deze aanschaf had ik anderhalf jaar eerder moeten doen. Maar ja, weet dat maar. Het grappige is dat ik die situatie ook bij m’n klanten regelmatig tegenkom. Als je eenmaal een keus hebt gemaakt (die andere baan, een nieuwe leverancier, een nieuwe dienst lanceren, nieuwe distributiekanalen inzetten) lijkt het achteraf zo logisch. Waarom hebben we dat niet veel eerder gedaan? Maar vooraf was die keus helemaal niet zo logisch. Vooraf twijfel je: Is het geen geldverspilling? Hebben we dat nou wel echt nodig? Het gaat nu toch ook goed? Steeds weer blijkt het lastig te zijn om vooraf in te schatten wat je nodig hebt, wat iets nieuws je oplevert. Je zou een glazen bol willen hebben, die je precies vertelt hoe het zit. Maar helaas is die er niet. Wat moet je dan?
Zaken totaal over het hoofd gezien
Ook bij een klantonderzoek kom ik dit probleem regelmatig tegen. Een survey gaat namelijk altijd om onzekerheid. Je weet iets niet, je wilt ergens achter komen, iets uitzoeken. Onderzoekers hebben dan een fraai arsenaal aan tools bij de hand, waar ze alle ins en outs van weten. De techniek van de tools is geweldig, maar toch hebben ze één groot manco: ze zijn geen glazen bol. Ze laten je nog steeds niet echt in de toekomst kijken. Met een slimme vragenlijst kun je veel te weten komen. Maar toch kom je er van tijd tot tijd achter dat je iets bent vergeten. Zaken totaal over het hoofd hebt gezien. Hoe voorkom je dat?
Hoe hou je helder zicht?
Voorkomen lukt in zo’n geval nooit helemaal. Wel kun je de kans op problemen verminderen door gewoon goed om je heen te kijken. De ogen en oren open te houden. In surveys zijn daar trucs voor, zoals het opnemen van goede open vragen waarmee je ontwikkelingen op het spoor komt waar je zelf niet aan had gedacht. Je kunt anderen, zoals je klant, open naar hun ideeën vragen, luisteren wat voorlopers je vertellen. Soms kom je zo belangrijke zaken op het spoor, waar je je voordeel mee kunt doen. En soms blijkt zomaar dat je een ontwikkeling totaal hebt gemist. Zoals die mooie kantoorsoftware die ik anderhalf jaar geleden al had kunnen aanschaffen. Ik mag dan Glazenwasser zijn, soms zijn ook mijn ramen beslagen en had ik even geen helder zicht! Weten wat je niet weet en zien wat je niet ziet, dat is de allergrootste uitdaging. Zelfs voor een Glazenwasser.
Geef een reactie