Aan het einde van de winterse donderdagmiddag wordt ik gebeld. Het is een relatie van me, een vlot communicatiebureau. Ze worstelen met een opdracht van een grote projectontwikkelaar. Een nieuwbouwproject verkoopt matig en ze vermoeden dat dat ligt aan de communicatie. Is het project wel goed gepromoot? Hoe staat het met de bekendheid in de regio? Ze vragen mij om hulp: zou ik kunnen helpen met een marktonderzoek? Ik spreek af om een paar dagen later bij hen op kantoor door te spreken wat ze precies nodig hebben. Maar dat zal niet meer nodig zijn. Wat gebeurt er?
Nieuwsgierigheid en een online speurtocht
Die avond wordt ik nieuwsgierig. Wat voor nieuwbouwproject zou het zijn? Wat voor regio is het precies? Ik begin te peinzen: zou ik er online wat over kunnen vinden? Ik klap m’n laptop open en begin te zoeken. Al snel beland ik in een leuke speurtocht. Ik vind de officiële site van het project, die er niet slecht uitziet. Vervolgens zet ik Google voor me aan het werk. Ik ontdek een aantal fora waar inwoners uit het dorp klagen over het nieuwbouwproject: “Veel te duur”, “Die rare plannen van de wethouder en de bouwer met dure huizen, daar trappen wij niet in”. Ook vind ik een site van een amateurfotograaf, waarop foto’s staan van een informatieavond over het project. De foto’s laten een afgeladen volle zaal met geïnteresseerden zien.
De online speurtocht vertelt hoe het zit
Dankzij de online speurtocht kan ik al snel conclusies trekken. De bekendheid van het project is geen probleem, zo laten de foto’s van de overvolle informatieavond zien. Een marktonderzoek naar de bekendheid is per direct overbodig. Wel vallen me online andere zaken op. Er wordt veel negatief gesproken over de te hoge prijs van de huizen. Ik besluit om m’n conclusies even netjes op te schrijven. Ik maak een ‘quick scan’, kopieer een aantal foto’s en quotes die ik heb gevonden in m’n speurtocht en schrijf er heldere conclusies bij. Dat verstuur ik naar het communicatiebureau.
Een opgetogen opdrachtgever
De volgende ochtend belt het bureau direct terug. Mogen ze deze quick scan naar hun opdrachtgever doorsturen? En hoeveel geld wil ik voor het rapport in rekening brengen? Ook de opdrachtgever is verguld met het onderzoek. De snelle speurtocht bevestigt een aantal vermoedens (de prijs van de huizen is een issue) en ontkracht andere (is de bekendheid een probleem?). Zo helpt een avondje slim zoeken op internet de projectontwikkelaar veel verder. Ze besluiten toch een marktonderzoek in te zetten om nog beter te begrijpen hoe mensen willen wonen. Dat onderzoek kunnen we gericht focussen op wat er speelt, dankzij het online voorwerk dat ik heb verricht.
Weten wat je klant wil, dankzij slim zoeken
Het leukste is dat niet alleen het communicatiebureau en de project ontwikkelaar veel van het project hebben geleerd, maar ik zelf ook. Steeds vaker merk ik namelijk dat er tegenwoordig online veel te vinden is. Met een paar slimme zoekopdrachten kom je veel te weten. Over klanten, maar ook concurrenten of je eigen bedrijf. Een online quick scan kan je werk enorm versnellen. Wel moet je weten waar je moet zoeken en hoe je online informatie boven tafel krijgt. Dat is niet ingewikkeld, maar je moet wel weten wat je doet en waar je moet beginnen.
Maak het verschil met slim zoeken
Ben jij professional of kenniswerker? Dan is de kans groot dat jij ook in jouw werk regelmatig kunt scoren met een slimme zoekopdracht. Het kost je een uurtje en levert je direct inzichten op die je organisatie verder brengen; het geeft je supersnel helder zicht. Het uurtje zoeken zorgt ervoor dat jij het verschil gaat maken. Voor je organisatie, maar ook voor je klant. Het helpt je om beter te begrijpen wat je klant wil, om snel te weten in welke richting je je dienstverlening kunt verbeteren. Zo kan een uurtje zoeken het meest rendabele uurtje van je hele werkweek worden. Welke online speurtocht ga jij deze week doen om helder zicht op je klant te krijgen?
Geef een reactie