Veel ondernemers en professionals denken dat ze hun klant goed kennen. Daar werken ze immers elke dag mee? Dus zullen ze wel weten hoe het zit. Toch zie ik vaak het tegenovergestelde.
— Een gemeente zit met de handen in het haar. Er is recent een aantal nieuwe huizen gebouwd, maar de verkoop valt enorm tegen. Inwoners blijken weinig interesse te hebben. Hoe kan dat in hemelsnaam? —
Steeds weer zie ik dat dit gebeurt, of het nu gaat om een grote non-profit instelling of een kleine ondernemer. Veel professionals werken dagelijks met hun klant. Toch weten ze vaak niet wat hun klant wil of wie hun klant is. Organisaties missen daardoor enorme kansen. Bedenk maar eens hoeveel er is geïnvesteerd in die onverkochte nieuwbouwhuizen!
Toch hoeft dit niet zo te zijn. Geen enkele ondernemer hoeft met onverkochte producten of diensten te blijven zitten. Dat klinkt mooi, maar hoe bereik je dat? Wat is de geheime sleutel naar succes?
- Vraag het je klant. Je klanten kunnen je uitstekend een spiegel voorhouden. Wat kan beter, waar laat je steken vallen? Waarom is die nieuwe dienst toch niet zo geweldig als je zelf dacht? Je klanten vertellen het je feilloos.
- Laat je klant meedenken. Klanten hebben vaak een uitstekend idee over innovaties en nieuwe diensten. Ze kunnen je enorm helpen bij het maken van nieuwe plannen en hebben vaak creatieve ideeën waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.
- Focus op enthousiasme. Uiteindelijk gaat het niet om wat er mis gaat, maar om wat je toevoegt. Waarom zijn jouw producten de moeite waard? Waarom kiezen klanten voor jou? Waarvoor betalen ze je graag? Waarover zijn ze enthousiast en hoe bevelen ze je aan? Als je dit weet, krijg je echt helder zicht op je klant. Je enthousiaste klant vertelt je precies waarom je het ook alweer allemaal deed. Dat enthousiasme van je klanten is de basis van elk gezond bedrijf.
Hoe zorg je nou dat je dit allemaal te weten komt? Heel eenvoudig: met een goed klantonderzoek. Dat vertelt je precies wat je klant wil en toont de kansen voor jouw organisatie. Zo’n onderzoek kan soms al binnen een paar dagen vertellen hoe het zit.
— Onder de inwoners van een gemeente heb ik een woonwensen-onderzoek uitgevoerd. De resultaten bespreek ik met de gemeente, woningbouwvereniging en projectontwikkelaar. Zou het woonwensen-onderzoek kunnen vertellen waarom de nieuwe huizen niet worden verkocht?
Terwijl ik het onderzoek presenteer, onderbreekt de manager van de projectontwikkelaar me: “Ja, wat jij daar zegt… die huizen zijn ook allemaal verkocht!” Z’n directeur kijkt hem aan: “Dan moeten we op dat nieuwe weiland dat we komende zomer laten ontwikkelen veel meer van zulke woningen neerzetten!” —
Klantonderzoek is de sleutel naar succes, het toont onvermoede kansen en verrassende mogelijkheden. Vraag je eens af: Welke geheimen van jouw klant kan een slimme survey je glashelder laten zien? Met welke informatie kan jouw organisatie sneller groeien?
Geef een reactie