Terwijl ik door de krant blader zie ik volop negatieve koppen: een onzekere toekomst van de euro, banken geen hypotheken meer willen verstrekken, tegenvallende winsten. Wie durft er in deze tijd nog een bedrijf te starten? Wie is er nog in staat om een gezond bedrijf te leiden? Toch zijn er juist in deze tijd van kommer en kwel volop kansen. Maar die moet je wel zien.
Kansen zijn er altijd, ook als je ze niet ziet
Kansen zijn als de lucht of de wolken om ons heen. Ze zijn er altijd en overal. En juist daardoor vallen ze amper meer op. Wordt je blind voor ze. Terwijl succes juist afhangt van het kunnen zien van kansen. En ze vervolgens verzilveren. Maar hoe leer je nou zulke kansen scherp te zien, ook in crisistijd? Daar is een eenvoudige methode voor.
Je slapeloze klant is je grootste kans
Om kansen te zien hoef je niet helderziende te zijn. Ook zijn er geen ingewikkelde analyses nodig. Om kansen te zien moet je vooral voor één ding scherp oog hebben: je moet de problemen van de mensen om je heen begrijpen. Oftewel: je moet precies weten waar jouw klant wakker van ligt. Wat stoort hem in zijn werk? Wat irriteert hem? Wat zou hij graag opgelost willen zien? Waar komt hij zelf niet aan toe? Welke ergernissen kun jij uit het leven van je klant verbannen? Hoe kun jij z’n leven makkelijker maken?
Zodra je zicht hebt op de problemen in het leven van je klant, heb je een haarscherpe kans te pakken. Een fundament voor een gezond bedrijf. Dat kan iets heel banaals zijn, zoals het uitvoeren van de belastingaangifte. Of het onderhouden van een tuin. Het coachen van mensen zodat ze beter in hun vel zitten. Het ontwerpen van huizen. Het maken van professionele foto’s. Of het leveren van schoonmaakartikelen. Het kan ook iets bijzonders zijn, zoals het ontwerpen van een dienst die nog niemand heeft bedacht, die het leven leuker maakt.
Waar ligt jouw klant wakker van?
Bij al deze sectoren maakt het uiteindelijk niet uit waar jij goed in bent, of hoe jij je onderscheidt van de concurrent. Waar het om draait bij een gezond bedrijf, is dat je klanten hebt die je een probleem uit handen neemt. Klanten die je bovendien graag betalen voor het oplossen van hun probleem. Het probleem waar ze nu nog wakker van liggen. Wil jij beter weten waar je klant echt wakker van ligt, of wat z’n grootste zorgen zijn? Dan kan een marktonderzoek je dat precies vertellen.
Wil je een gezond bedrijf runnen, dan draait alles om het oplossen van het probleem van je klant. Kun jij een probleem oplossen waar je klant nu nog wakker van ligt? Dan is succes gegarandeerd. Ook in crisistijd. Ik wens je voor 2012 veel klanten met slaaptekort.
Geef een reactie