Klantgericht werken is voor een belangrijk deel dienstbaar zijn en meebewegen. Maar soms is het dat helemaal niet. Het wordt boeiend als er een conflict komt tussen je eigen standaarden en die van je klant. Zoals ik gisteren beschreef rond het maken van een rapportage van een onderzoek. Doe ik wat de interne onderzoekers bij m’n klant willen en maak ik een uitgebreide onderzoeksverantwoording? Of doe ik waar ik zelf voor wil staan en maak ik een actiegerichte management-rapportage die beknopt is en alleen de belangrijke issues aangeeft? Hoe moet ik daar mee omgaan?
Steeds weer merk ik dat het belangrijk is om ergens voor te durven staan. Mijn bedrijf heet Faxion en dat is afgeleid van satisfaction. Het staat ook voor ‘facts in action’, oftewel: feiten uit onderzoek in actie krijgen in de praktijk. Ik geloof niet in lange onderzoeksrapportages, maar wil actiegericht met onderzoek aan de slag. Dat is één van de peilers van m’n bedrijf, daar ben ik ooit m’n bedrijf om gestart. Hoe kan ik die opgeven? Dat kan ik niet! Dat wil ik niet.
Kortom: klantgericht werken is soms ook durven te geloven in een andere waarheid dan je klant. Je klant een spiegel voor durven houden en de discussie aan durven gaan. Het gaat dan niet om een welles-nietes-ruzie. Het gaat om onderliggende waarden en zijn wie je wilt zijn. Weet je die helder te maken? Kun je die aankaarten? Dan is het helemaal niet erg om af en toe eens ‘nee’ te zeggen.
De afbeelding bij deze blog is van de briljante striptekenaar annex management goeroe Hugh MacLeod, die je op creatieve manier steeds de juiste weg toont om je werk zinvol en creatief te doen. Zowel zijn boek als blog zijn absolute aanraders!
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Nee, dat doe ik niet! http://t.co/aM6KXc2h #uithetarchief