School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Marktonderzoek in de doe-het-zelf-economie

23 maart 2010 door Ellen de Lange-Ros

Door de opkomst van internet verandert onze wereld in rap tempo. Eén van de gevolgen is het ontstaan van een zogenaamde ‘doe-het-zelf-economie’. Daarmee bedoel ik dat je dankzij internet steeds makkelijker zaken zelf doet waar je vroeger een organisatie of professional voor nodig had. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het boeken van een reis zonder advies van de dame bij het reisbureau, het online vergelijken en afsluiten van verzekeringen, of… het doen van marktonderzoek!

Er zijn inmiddels vele verschillende tools op de markt waarmee iedereen marktonderzoek kan doen, zoals SurveyWorld of SurveyMonkey. Je hebt niet langer een duur callcenter nodig voor uitgebreid telefonisch veldwerk. Met een internetverbinding kun je snel, goedkoop en eenvoudig veel onderzoeken zelf uitvoeren. Dat is dan ook wat veel grote en kleine organisaties massaal doen.

Het is daarbij interessant om te zien dat professionals in het vak, net zoals in andere bedrijfstakken de gewoonte was, hier nogal van schrikken. Marktonderzoek? Dat is toch een vak? Dat kun je toch niet zomaar zelf doen? Vaak hoor je dezelfde argumenten als verzekeraars of reisbureau’s enige jaren geleden nog gebruikten. Toch is er momenteel een enorme verschuiving gaande richting doe-het-zelf-marktonderzoek. Of je daar als onderzoeksprofessional nou blij mee bent of niet, het is de realiteit waarmee je moet leven.

Interessanter dan de bange woorden van de professionals vind ik de innovativiteit die voortkomt uit de doe-het-zelf-economie. Juist omdat marktonderzoek zo snel, eenvoudig en goedkoop kan worden ingezet, worden er vele nieuwe toepassingen ontdekt voor de kleine eenvoudige surveys. Denk bijvoorbeeld aan het evalueren van een managementbijeenkomst, een trainingssessie, of een interne workshop. Ook het continu evalueren van klantervaringen is een nieuwe mogelijkheid. Waarom zou je klanten nog steekproefsgewijs ondervragen als je ook iédere klant na een contact een korte survey kunt afnemen?

Dankzij de kleine snelle surveys ontstaan hele nieuwe manieren van klantfeedback die de klantgerichtheid van een organisatie drastisch kunnen vergroten en kunnen helpen om een helder zicht te hebben op wat zich buiten de ramen van uw organisatie afspeelt. Glazenwassen was nog nooit zo leuk!

Reacties

  1. @FredZimny zegt

    2 augustus 2012 om 20:09

    Personal favorite http://t.co/NY1hSuN9 EllenFaxion: Marktonderzoek in de doe-het-zelf-economie http://t.co/NY1hSuN9 … http://t.co/ocMN1Ng7

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu verbeteren customer journey enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek management marketing marktonderzoek meten MIE mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl