School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • Thuis Onderwijs Monitor
    • Promotermeter
    • Reputatie-scan
    • De Productinnovator
  • Werkwijze
  • Klanten
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Downloads
  • Over mij
  • Blog
  • Contact

Waarom Henry Ford dol was op marktonderzoek

25 oktober 2011 door Ellen de Lange-Ros 1 Reactie

Als we de boeken met oneliners moeten geloven, heeft de autobouwer Henry Ford ons heel wat wijze lessen nagelaten. Een vaak aangehaalde wijsheid van hem is: “Als ik had gedaan wat m’n klanten wilden, had ik een snellere koets moeten maken”.

De uitspraak wordt vaak gebruikt om te laten zien dat marktonderzoek zinloos is. Klanten kunnen immers de toekomst niet voorspellen. Welke klant had vijf jaar geleden bijvoorbeeld de behoefte aan een smartphone kunnen omschrijven, of aan twitter. Exit onderzoek? Ik dacht het niet!

Je kunt de toekomst niet voorspellen

Natuurlijk kan marktonderzoek de toekomst niet voorspellen. De toekomst staat niet vast, maar wordt gecreeerd. Die maken we samen, met alle beslissingen die we dagelijks nemen. Het is naief om te denken dat die kunt voorspellen. Maar marktonderzoek kan je wel op een andere manier helpen. Het kan inzichten geven die essentieel zijn voor je toekomstige succes.

Je kunt wel weten wat je klant wil

Marktonderzoek kan je nooit vertellen hoe de toekomst er uit ziet. Maar het kan je wel vertellen wat je klant vandaag de dag ervaart. Het kan je precies laten zien wat je klant ergert (zo’n trage hobbelige koets met paarden die steeds moeten rusten). Het kan je vertellen waar je klant wel behoefte aan heeft (snel reizen met status en aanzien).

Echte ondernemers zijn dol op inzicht

Een beetje slimme ondernemer is dol op zulke inzichten. Die kan van zulke kennis een unieke toekomstvisie maken. De slimme ondernemer verzint op basis van de huidige ergernissen en behoeftes een nieuw produkt of dienst. Zoals een razendsnelle koets waarbij je nooit meer paarden hoeft te laten rusten. Een koets waarmee je laat zien dat jij een voorloper bent in je stad.

Ik weet zeker dat Henry Ford, als slimme ondernemer, dol was op marktonderzoek. Was van hem immers ook niet de oneliner: “Een marktonderzoek is voor een ondernemer net zo onmisbaar als Twitter”. Of was die uitspraak van een andere wijze man of vrouw uit het grote oneliner-boek…

Reacties

  1. Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt

    1 november 2012 om 12:37

    Waarom Henry Ford dol was op marktonderzoek http://t.co/B6jZgrq1 #uithetarchief

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • Cijfers zijn nooit objectief
  • 2021: persoonlijk, emotie, aandacht en waarde
  • Op zoek naar de stem van je doelgroep: in 4 stappen naar succesvolle burgerparticipatie
  • 5 inspirerende bronnen over de Net Promoter Score
  • Aan jou de vraag: wat wil jij weten?

Tag Cloud

aanbevelen analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2021 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl