School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Zo scoort jouw team altijd

16 maart 2011 door Ellen de Lange-Ros Reageer

Het is een koude zaterdagochtend. Ik sta te kleumen langs de lijn van het mistige voetbalveld waar m’n zoontje speelt. Ze hebben een pittige tegenstander, winnen wordt vandaag niet makkelijk. Langzaam zie ik de sfeer in het team omslaan. De spits loopt wat minder hard op de passes die niet op maat zijn. Verdedigers mopperen op de middenvelders die een bal kwijtraken. Dan klinkt het fluitsignaal en het is rust. Ik hoor de rustige stem van de leider. “We hebben vandaag een hele goede tegenstander, maar we kunnen winnen. We gaan goed letten op die middenvelder bij de tegenstander. Bijna alle gevaarlijke aanvallen komen via hem. En hebben jullie gezien dat de keeper niet best is in hoge ballen?” De jongens knikken, drinken hun bekertjes ranja leeg en stropen de mouwen op. Ze hebben er weer zin in. Weg zijn de verwijten naar elkaar.

Je speelt tegen elkaar

Bij vrijwel alle organisaties zie ik hetzelfde gebeuren. Werken is leuk, zolang het makkelijk gaat. Zolang je de wedstrijd fluitend wint. Maar als winnen niet meer zo makkelijk gaat, dan wordt het spel plots anders. Het teamgevoel verdwijnt. Mensen gaan mopperen op elkaar. Verwijten vliegen over en weer. Er wordt net een stapje minder hard gelopen. Heb je geen goede leider in je organisatie? Dan gaat het van kwaad tot erger en gaat alle energie naar de conflicten binnen het team. Je speelt niet meer tegen een tegenstander, maar tegen elkaar. Hoe los je dat op? Eenvoudig!

Een goede leider maakt het verschil

Juist dan zal een goede leider het verschil maken. De goede leider zorgt ervoor dat de blik weer naar buiten wordt gericht. Naar die concurrent die je wilt verslaan. Of die klant die voor je wilt winnen. De goede leider zorgt ervoor dat je weer scherp op je netvlies krijgt wat er buiten je team speelt. Want daar moet je de wedstrijd winnen.

Die goede leider? Dat ben jij!

Het fascinerende binnen organisaties is: die leider die zorgt voor de benodigde blik naar buiten, dat hoeft niet de directeur of topmanager te zijn. Sterker nog: dat kun jij zijn! Met gerichte informatie over de acties van je concurrent of de wensen van je klant, kun je voor het verschil zorgen. Daarmee zorg je ervoor dat de blik in je team weer naar buiten wordt verlegd. Dat je team weer weet waarvoor je het ook alweer deed, samen.

Leiderschap met klantkennis

Om je team weer op scherp te zetten heb je wel wat nodig: kennis over de buitenwereld. De leider van het voetbalteam kan z’n jongens motiveren met extra inzichten over de tegenstander, over de zwakke plekken van de keeper en de sterke middenvelder. Zo kun jij ook met gerichte informatie je team verder helpen. Informatie over wensen van je klant, of behoeftes die nog geen enkele concurrent heeft gezien.

Motiveer je team met klantkennis

Zulke klantkennis werkt als een feilloos klantkompas. Het helpt je om de juiste koers vast te stellen. Maar het helpt je ook om je team te motiveren, omdat je een helder doel hebt. Een reden waarvoor het het allemaal doet. Zo verdwijnen de verwijten naar elkaar en krijgt je team een heldere focus. Een focus die bovendien gericht is op waar het allemaal om draait: die enthousiaste klant. Daarmee versla je elke tegenstander!

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

aanbevelen big data communicatie continu onderzoek continu verbeteren customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters sustainable experience trends vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl