Marktplaats, rommelmarkten, kringloopwinkels en ruilpartijen zijn in. Toen ik jonger was wilde ik er niks van weten. Mijn moeder ging wel eens naar tweedehands kledingwinkels en rommelmarkten, maar dan wilde ik nooit mee. Ik vond het er vaak stinken en vond het maar ‘armlastig’ dat we daar naar toe gingen. Inmiddels ben ik helemaal om. Ik struin regelmatig marktplaats af voor kleding en kinderspullen. Naast dat het goedkoop is kun je er spullen vinden die niet meer in de winkel te krijgen zijn. Zo heb ik laatst een vestje op marktplaats gevonden die in de winkel uitverkocht was. Een verborgen schat! Natuurlijk direct gekocht en veel leuker om te hebben dan iets nieuws uit de winkel.
Nieuw onderzoek is niet altijd nodig
Ook in het bedrijfsleven zijn veel verborgen schatten te vinden. Op het gebied van marktonderzoek en klantkennis is het heel goed om eerst te kijken wat er al is en wat je al weet. Bij veel bedrijven wordt al snel geroepen dat er weinig kennis over de klant is en dat er onderzoek gedaan moet worden. Maar soms is dat helemaal niet nodig. Vaak is er meer kennis over de klant aanwezig dan je denkt. Niet iedereen weet de weg naar deze informatie te vinden en dat is een gemiste kans. Steeds opnieuw hetzelfde onderzoeken kost onnodig veel tijd en geld. Ook val je de klant hiermee steeds opnieuw lastig.
Een verborgen schat uit bestaande data
Een bedrijf of organisatie die de eigen verborgen schatten goed weet te vinden en te gebruiken kan direct inspelen op de behoefte van de klant en hoeft niet steeds opnieuw onderzoek te doen. Door eerder onderzoek en kennis te combineren ontstaan er nieuwe inzichten en een totaalbeeld van de klant. Hiermee kan je snel beslissingen nemen en inspelen op de behoefte.
Hoe zorg jij ervoor dat de verborgen schat boven water komt?
Ook jij kan deze verborgen schatten vinden en slim inzetten. Inventariseer wie binnen jouw bedrijf/organisatie beschikt over klant informatie. Verzamel vervolgens alle rapporten en inzichten van de afgelopen twee jaar. Wanneer er geen rapporten aanwezig zijn kun je er voor kiezen om een aantal interviews te houden binnen je bedrijf met werknemers die veel klantcontact hebben. De laatste stap is het maken van een ‘rode draad’. Neem alle beschikbare informatie door, vat het samen en formuleer de conclusies. Hiermee krijg je vaak veel inzicht.
Ben jij op zoek naar inzichten over je klant? Start dus niet direct met een nieuw onderzoek, maar kijk eerst of er een verborgen schat aan informatie is. Vaak levert dit meer op dan je zou verwachten. Wacht niet langer en start de zoektocht naar deze waardevolle informatie.
Geef een reactie