Dinsdag 10 september werd de trendrede 2014 uitgesproken en ik was daarbij aanwezig. De rede is samengesteld door twaalf vooraanstaande trendwatchers en geeft een beeld van de toekomst. Voor jullie heb ik de belangrijkste thema’s op een rij gezet die van belang zijn voor marktonderzoekers, marketeers en ondernemers. Deze trends lijken open deuren en je denkt waarschijnlijk ”Heb ik hier nu trendwatchers voor nodig?” Maar toch ken ik nog weinig bedrijven die volledig sturen op vertrouwen, die geven en opereren vanuit hun eigen kracht. Bedrijven die echt de verbinding aangaan en van betekenis zijn voor klanten. Ik ben benieuwd of jij ze kent.
1. Vertrouwen geven en winnen
“Het gebrek aan vertrouwen is de werkelijke crisis. Veel organisaties zijn groot geworden door slecht te doen (trendrede 2014)”. Consumenten vertrouwen bedrijven niet meer. Vertrouwen geven en vertrouwen winnen wordt een belangrijk thema de komende jaren. Zorg er voor dat je waarmaakt wat je belooft en ‘eerlijke’ producten en diensten biedt. Straal vertrouwen uit, maar heb ook vertrouwen in je klanten. Geef ze verantwoordelijkheid. Een mooi voorbeeld hiervan is Interpolis die klanten laat declareren zonder dat ze hiervoor bonnetjes of bewijzen voor hoeven in te leveren. Sta dicht bij je klanten. En vergeet het vertrouwen in je medewerkers niet.
2. Delen en geven
“Jongeren omarmen de deel-en leeneconomie en hechten minder waarde aan bezit. Het gaat hen veel meer om de dagelijkse toegang tot producten en diensten (trendrede 2014)”. Voorbeelden van bedrijven die hier op inspelen zijn WeGo en SnappCar (een auto lenen/huren van je buren, vrienden of wie dan ook). Wat betekent dit voor jouw organisatie? Hoe kun jij de toegang tot je producten en diensten verbeteren en makkelijker maken? Of zelfs opengooien?
Naast dat consumenten steeds meer willen delen wordt ook geven steeds belangrijker. Ik heb een mooi persoonlijk voorbeeld van het bedrijf Garmin, waar mijn man een sporthorloge had gekocht. Tot twee keer toe kreeg hij heel snel een volledig nieuwe set toegestuurd toen een klein onderdeel kapot was. Hiermee gaf Garmin meer dan nodig was. Mijn man is hierover zeer tevreden en heeft dit aan veel van zijn sportvrienden verteld. “Bij een verbonden organisatie komt iets dat je geeft altijd weer terug (trendrede 2014)”.
3. Eigen kracht en en van betekenis zijn
“De hoogste vorm van status is het hebben en bieden van werkelijke betekenis (trendrede 2014)”. Wat zijn jouw krachten en hoe kun je die optimaal inzetten in jouw bedrijf? En nog belangrijker hoe kun je daadwerkelijk van betekenis zijn voor jouw klanten. Hoe meer waarde je kunt toevoegen hoe meer klanten jouw (bedrijf) gaan waarderen. Waardeer ook de eigen kracht van je klanten. Vraag je klanten “wat kun je zelf regelen en waar heb je hulp bij nodig (trendrede 2014)”. Mooie voorbeelden van bedrijven die echt van betekenis zijn geweest zijn te vinden bij de ‘warme douche op trosradar.nl’.
4. Zelforganisatie
“De energie komt niet langer uit het grote collectief, maar uit onszelf. Waarom wachten op een collectief aanbod van een club waarvan je de doelstelling vergeten bent, wanneer je het zelf kunt regelen? (trendrede 2014)”. Een voorbeeld van zelforganisatie is een ouderparticipatie crèche waarbij je samen met ouders zorgt voor de opvang van kinderen. Er is geen baas en betaald personeel. De crèche draait op enthousiasme, betrokkenheid, onderling vertrouwen en goede afspraken. Wat betekent zelforganisatie voor jouw product of dienst? Zullen jouw klanten bij jouw blijven afnemen of in de toekomst zelf gaan organiseren? Hoe kun jij meegaan in deze trend en aan de behoefte van zelforganisatie voldoen?
5. Big data
Tot slot ontbreekt natuurlijk de trend ‘big data’ niet. “De grootste uitdaging die we als mensheid hebben is niet de techniek, maar de toepassing. Big data helpen om beleid vanuit het individu op te bouwen en om verbindingen te leggen waar die voorheen niet gemaakt konden worden (trendrede2014)”. Amazon.com is een bedrijf die al jaren de voordelen van big data benutten. Welke bedrijven kunnen dit nog meer?
Welke impact heeft de big data revolutie op jouw bedrijf? Big data kan jouw kennis over je klanten vergroten waardoor je ze beter van dienst kan zijn. Maar willen jouw klanten de data delen of zijn ze bang voor hun eigen privacy? Dan komen we weer terug bij vertrouwen. Zolang er wederzijds vertrouwen is zijn klanten bereid meer te delen en te geven.
Waarschijnlijk zijn deze trends voor jou niet nieuw. Maar benut jouw organisatie of bedrijf deze trends al optimaal? En ken je voorbeelden van bedrijven die hier in voorop lopen? Ik ben heel benieuwd!
Lees de volledige rede op www.trendrede.nl
Geef een reactie