Ik vind het altijd gezellig om met oud collega marktonderzoekers te lunchen of een hapje te eten. We bespreken de nieuwste roddels, ons privé leven en ontwikkelingen in ons vakgebied. Als we afspreken wordt het restaurant van te voren altijd zorgvuldig uitgezocht. Een van mijn oud collega’s (Floor) houdt namelijk niet van uitgesproken smaken, onbekende gerechten en verrassingen. Voor haar het liefst een totaalmenu met bijvoorbeeld carpaccio, saté met friet en chocolademousse. Zelf vind ik het juist leuk om een eigen keuze te maken of een verrassingsmenu te nemen. Maar ieder zijn eigen smaak. En dat geldt ook voor marktonderzoekers, ondernemers en marketeers!
Veel onderzoeksbureau’s bieden een compleet onderzoekspakket aan, maar dat is niet voor iedereen de oplossing. Wist jij al dat ‘à la carte’ onderzoek ook mogelijk is? Een aantal voorbeelden van mijn klanten.
Lian maakt het rapport graag zelf omdat ze beter weet wat er bij haar klant speelt
Lian werk voor een bedrijf in de facilitaire dienstverlening. Zij doen onderzoek tijdens verandertrajecten bij werknemers van haar klanten. Omdat ze zelf goed weet wat er speelt bij deze klanten, maakt ze het rapport met de resultaten en aanbevelingen ook het liefst zelf. Lian heeft toegang tot de tool zodat ze het veldwerk realtime kan volgen. Lian vertelt me dat dit voor haar erg goed werkt. Wanneer een klant haar belt over het onderzoek kan ze de vraag vaak zelf beantwoorden.
Marianne was aan het stoeien met haar conclusies
Marianne is ondernemer in de zorgsector. Ze heeft zelf onderzoek gedaan onder haar klanten, maar ze loopt vast bij de analyse van de resultaten. Ze wil haar klanten graag informeren over de resultaten, maar ze vraagt zich af wat nu de belangrijkste conclusies zijn en hoe ze dit het beste kan presenteren. Ik heb voor haar een rapport gemaakt inclusief een management summary en een kant en klare terugkoppeling voor haar klanten. Dit heeft haar veel houvast gegeven om de resultaten ook daadwerkelijk te gebruiken.
Bas heeft geen tijd voor het analyseren van open vragen
Bas werkt als marketeer voor een Arbodienst. Ze hebben zelf een licentie op een onderzoekstool waar ze ook zelf onderzoek mee doen, maar geen marktonderzoeker in dienst. Vaak is er onvoldoende tijd om eens goed naar alle open antwoorden te kijken. Bovendien vindt hij dit geen klus voor zichzelf. Bas is blij dat hij dit deel van het onderzoek kan uitbesteden.
Rob wil adviezen waar hij direct mee aan de slag kan
Ik heb ook klanten die juist wel willen dat alles uit handen wordt genomen. Zoals Rob, sinds 2 jaar marketingmanager bij een transportbedrijf. Ze hebben zelf onvoldoende kennis in huis om een professioneel marktonderzoek uit te voeren. Daarnaast levert het uitbesteden van het onderzoek tijd op zodat Rob zich kan richten op de acties naar aanleiding van de resultaten en de organisatie in beweging krijgen.
Waar heb jij behoefte aan?
Geen marktonderzoeker, marketeer of ondernemer die zich waarschijnlijk volledig laat verrassen, maar duidelijk is dat niet iedereen (net zoals Floor) behoefte heeft aan een ‘totaal menu’. Ik ben benieuwd of jij kiest voor een totaal menu of à la carte!
Geef een reactie