Sommige mensen zijn echte verzamelaars. Mijn opa zei altijd: “wie bewaart heeft wat”. De verzamelwoede is vervolgens ook op mijn moeder overgeslagen. Dozen vol op zolder met knutselspullen voor de kleinkinderen, verkleedkleren, rozenkopjes. Je kan het zo gek niet bedenken. Zowel mijn opa als mijn moeder houden van het verzamelen van informatie. Als je de krant wilt lezen zitten daar altijd gaten in door de stukken die er uit zijn geknipt. Mijn opa en moeder kunnen inmiddels een hele bibliotheek aanleggen met informatie. Organisaties en bedrijven houden ook van verzamelen. Verzamelen is de eerste stap naar big data.
Het is duidelijk dat we steeds meer data hebben door onder andere Smart Phones, Facebook, Youtube, Twitter, Google enzovoort. Deze enorme toename aan data biedt veel kansen. In het nieuws, in kranten en bij bedrijven, je hoort overal de term ‘Big Bata’. Bedrijven denken: hier moeten we iets mee. Maar de vraag is wat? Er zijn nog maar weinig bedrijven die optimaal de kansen van Big Data benutten. Het woord big zegt het al. Je kunt je er snel in verliezen en je hebt experts nodig om de data om te kunnen zetten naar daadwerkelijke inzichten. Wat kan je met big data en hoe kun jij big data gaan inzetten in jouw organisatie?
Wat kan je met big data?
Bij het gebruiken van big data gaat het vooral om voorspellen: wiskundige methodes die waarschijnlijkheden berekend op enorme hoeveelheden gegevens. Een bekend voorbeeld is het voorbeeld van Google die aan de hand van zoekwoorden die mensen gebruiken in google de uitbraak van een griepvirus kan voorspellen. Deze voorspellingen waren nooit gelukt met een kleine hoeveelheid data of een steekproef.
Voordeel van big data: n=alles
Een van de grote voordelen van big data is dat steekproeven niet meer nodig zijn. Je maakt gebruik van alle gegevens in plaats van steekproeven. Het voordeel hiervan is is dat je door de enorme omvang aan informatie ook specifieke groepen nader kunt onderzoeken. Bij steekproef onderzoeken wordt de ‘n’ al vaak te laag als je naar kleinere/specifiekere groepen wilt kijken. En omdat je van alle gegevens gebruik maakt is het ook mogelijk om later nog andere vragen op de data los te laten.
Wil jij ook de kansen benutten?
Een eerste stap is gegevens verzamelen, gegevens over je bedrijf en je klanten. Een tweede stap is de data gaan gebruiken. Veel bedrijven hebben al een grote gegevensverzamelingen opgebouwd, maar doen er op dit moment nog weinig mee. Het goede nieuws is dat de data uit het verleden ook nog heel goed gebruikt kan worden om voorspellingen te doen. Wie bewaart heeft wat! Zoek een expert en ga ermee aan de slag!
Geef een reactie