Afgelopen zondag deed mijn man mee aan de Ironman in Nice. Een hele triathlon met 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en tot slot een hele marathon hardlopen. Ik was natuurlijk mee als supporter en stond ’s ochtends om 6.30 bij de zwemstart aan de boulevard op het strand. Daar had ik ook afgesproken met collega’s van mijn man. Zeven van hen waren als verrassing naar Nice gekomen. De start was een enorme belevenis met 2.800 sporters die tegelijkertijd de zee in knalden om de 3,8km te zwemmen. Na een uur hard doortrekken in het azuurblauwe water kwam mijn man het strand op en sprintte naar de wisselzone om direct op zijn fiets te kunnen springen. Toen hij op een halve meter voorbij liep riepen we heel hard zijn naam en we hadden een groot spandoek, maar hij zag en hoorde ons niet! Hij was zo gefocused op de goede wissel! We zijn toen snel met hem mee gerend richting zijn fiets en daar zag hij ons gelukkig allemaal nog even. Een enorme verrassing voor hem. Met de tranen in zijn ogen sprong hij op zijn fiets. De hele dag hebben we hem aangemoedigd en het hielp. Hij is 105e overall geworden en gefinished in 9 uur en 49 minuten, een toptijd voor een hele triatlon.
Klanten bevelen ons product niet aan
Net zoals bij mijn man kunnen fans ook voor bedrijven flink stimulerend werken. Maar niet elk bedrijf heeft fans of superpromoters. Ik kom bedrijven tegen waarvan slechts een paar procent van de klanten een promoter is. Daarnaast hoor ik bedrijven vaak zeggen dat het niet mogelijk is om fans te krijgen in bepaalde branches. Verzekeringsmaatschappijen of energieleveranciers zeggen dit bijvoorbeeld. Maar dat is niet waar, ook voor deze bedrijven is het mogelijk om fans te hebben.
Hoe krijg jij fans?
Het hebben van fans is belangrijk voor een succesvol bedrijf. Ze bevelen je bedrijf aan, worden door anderen gekopieerd en hebben een grote gunfactor. Ze zorgen ervoor dat klanten blijven, zorgen voor nieuwe klanten en omzetgroei. Het is waar dat sommige producten eerder worden aanbevolen dan anderen, maar ook producten of diensten die minder snel worden aanbevolen kunnen fans hebben. Denk bijvoorbeeld aan een uitstekende service. Wanneer jouw probleem uitstekend wordt opgelost ben je een tevreden klant en vertel je dit misschien door aan anderen. Ook een uitstekend product kan voor fans zorgen. Bijvoorbeeld een verzekering op maat voor een hele specifieke doelgroep kan voor veel enthousiasme zorgen. Opzoek naar nog meer voorbeelden? Lees dan ook mijn blog op Frankwatching: Bouw aan je Net Promoter Score, 7 succesvolle voorbeelden.
Je fans in beeld
Hoe krijg je nu nog meer fans? Onderzoek wie jouw fans zijn, waar ze warm van lopen en waarom. Wanneer je weet waarom klanten je aanbevelen kun je dit nog verder optimaliseren en benutten waardoor het aantal fans groeit. Hoe meer fans lans de lijn, hoe harder je bedrijf gaat lopen!
Geef een reactie