Begin deze maand was ik op het Marketing Insights Event (MIE) in Den Haag. In de trein er naar toe zat ik me te bedenken hoe vaak ik er al geweest ben en ik kwam uit op 6 keer. In 2008 ging ik voor het eerst naar de MIE. En ik bedacht me dat ik toen nog niet eens internet op mijn mobiel had en social media nog in de kinderschoenen stond. Een gek idee dat deze ontwikkelingen zo snel gaan! En voor de marktonderzoekswereld soms misschien zelfs te snel.
Wat ik elk jaar opnieuw jammer vind van de MIE is dat er heel veel presentaties zijn, maar zo weinig écht onderscheidend en innovatief. De manier van presenteren is bijna altijd hetzelfde en de onderwerpen zijn vaak wel interessant, maar niet nieuw. Het hoeft ook niet altijd nieuw te zijn, maar er moeten op z’n minst een aantal interessante inzichten in de presentatie zitten. Ook viel op dat er nauwelijks presentaties waren over de ontwikkelingen op het gebied van mobiel onderzoek en social media analyse. Jammer, daar had ik graag meer over gehoord.
Een presentatie die mij wel heel erg aansprak was die van Six Fingers en AEGON met het thema ‘ga vreemd’. AEGON is opzoek gedaan naar een onderscheidende manier om een relatie op te bouwen met klanten. Het is AEGON gelukt om het anders te doen dan anders en medewerkers in de bedrijf mee te krijgen. Six Fingers heeft AEGON hiermee gelopen door het anders aan te pakken dan de ‘standaard’ (onderzoeks)bureau’s. Klik hier voor de volledige presentatie van AEGON en Six Fingers. Deze presentatie was vernieuwend en op een leuke manier uitgevoerd. Daar krijg ik energie van!
Presenteer jij wel eens voor je eigen organisatie of een ander publiek? Ga vreemd! Doe het dan net eens anders dan anders, zorg voor een paar mooie inzichten of een vernieuwende methode. Deze presentaties geven energie en hiermee krijg je mensen in beweging.
Geef een reactie