Mijn zoon (4 jaar) en dochter (2,5 jaar) zijn gek op spelletjes op de Ipad: Angry Birds, Dolphin Show, Lego en Duplo bouwen en Candy train. We hebben een timer die aangeeft wie er aan de beurt is en hoe lang ze mogen. Er zijn namelijk ook nog zoveel andere leuke spelletjes, niet op de computer. Zoals hinkelen buiten of een potje memory.
Dat geldt ook voor gamification, bij gamification denk je al snel aan comuptergames. Maar gamification kun je ook simpeler toepassen net zoals spelletjes voor kinderen.
Veel bedrijven denken dat gamification niet van toepassing is op hun bedrijf
Gamification wordt nog door weinig bedrijven toegepast. De voornaamste reden is dat er bij gamification al snel wordt gedacht aan computergames zoals Angry Birds. Een andere reden is dat je een marktonderzoek met spel-elementen niet zo makkelijk zelf kunt maken en de kosten voor het ontwikkelen ervan relatief hoog zijn. Daarnaast kun je het spel niet steeds opnieuw gebruiken. Maar gamification in marktonderzoek kan veel opleveren. Het maakt onderzoek leuk, het is een uitdaging om aan mee te doen en het verhoogt de betrokkenheid bij het onderzoek.
Start simpel
Hoe kun je nu toch de voordelen benutten en simpel starten? Je kunt beginnen om de uitnodiging van je onderzoek aantrekkelijker te maken. In plaats van een standaard mail zou je kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een aantrekkelijke foto met een ‘play’ knop om de vragenlijst te starten. Ook kun je vragen meer uitdagender stellen. Bijvoorbeeld: hoeveel merken wasmiddelen kun je raden in 2 minuten? In plaats van welke merken wasmiddelen ken je? Tot slotte kun je in de vragenlijst foto’s toevoegen waar in respondenten iets moeten arceren of aanstippen. Ook dit maakt het invullen van de vragenlijst al veel aantrekkelijker.
Kortom, gamification hoeft niet te betekenen dat je een complete computergame laat ontwikkelen. Ook met kleine spelelementen kun je onderzoek leuk maken. Maak er zelf een spel van om te kijken hoe dit toepasbaar is in jouw bedrijf!
Geef een reactie