Mijn zoontje speelt na school af en toe bij een vriendje uit de klas. Dat vriendje wil het liefst thuis spelen en niet bij andere kinderen. Mijn zoontje vindt dat niet erg en speelt daar graag. Zelf vind ik het wat minder prettig omdat ik niet kan aanbieden dat hij ook bij ons kan spelen. Als iemand wat voor jou doet, doe je ook graag iets terug. Dat geldt ook voor panelleden van een klantpanel. Als klant geef je de organisatie inzichten en informatie. Veel mensen vinden het leuk om hier ook iets voor terug te krijgen.
Meedoen aan een panel om de beloning is de verkeerde motivatie
De discussie binnen organisaties en bedrijven gaat vaak over waarmee je klantpanelleden eventueel zou kunnen belonen. Klanten werven met een mooi cadeau in het vooruitzicht is niet zo moeilijk, maar dan loop je wel het risico dat klanten mee gaan doen om de beloning. Klanten die meedoen om de beloning hebben een verkeerde motivatie en zijn van een mindere waarde. Je kunt er ook voor kiezen om geen beloning te geven, maar dan is het risico aanwezig dat klanten afhaken of de betrokkenheid minder wordt.
Welke beloningen zijn aantrekkelijk voor panelleden?
Het liefst heb je klanten in je klantpanel die graag meedenken en de beloning als een leuk extraatje zien. Maar wat is dan een geschikte beloning? Je kunt er voor kiezen om een iets groter cadeau te geven, en het dan te verloten. Een spaarprogramma is ook een geschikte vorm. Sommige panel tools hebben hier software voor dat dit automatisch gekoppeld en toegekend wordt aan respondenten. Je kunt er ook voor kiezen om klanten (of een selectie klanten) een kijkje in ‘de keuken’ van je bedrijf te geven. Geef ze een rondleiding, laat ze meelopen, breng ze in contact met het management of geeft ze op een andere manier invloed. Dit is voor veel betrokken klanten ook een mooie beloning. Voor alle typen beloningen geldt in ieder geval dat het aan moet sluiten bij je doelgroep en het liefst ook bij je eigen producten en diensten.
Meedenken = belonen
Kortom; mensen vinden het fijn dat ze iets terug krijgen voor inspanningen die zij leveren en blijven daardoor extra gemotiveerd. Dus zorg voor een geschikte beloning van je panelleden. Zo hou je ze betrokken en blijven ze meedenken met jou bedrijf.
Geef een reactie