Laatst kreeg ik een mail van een deelnemer aan een onderzoek: “toch gek dat ik het onderzoek niet op mijn mobiel kan invullen terwijl het nota bene over mobiel onderzoek gaat”. De consument is klaar voor mobiel onderzoek, maar zijn organisaties en bedrijven dat ook? Wanneer je start met mobiel onderzoek is de eerste vraag: kies je voor een app, een webbased oplossing, onderzoek in een app of een combinatie hiervan?
Veel bedrijven zijn nog niet goed op de hoogte van de verschillende mogelijkheden van mobiel marktonderzoek. En dat is jammer, want mogelijk mis je hierdoor kansen om je doelgroep te bereiken en nieuwe inzichten te vergaren. Er zijn verschillende manieren waarop je mobiel onderzoek in kunt zetten om snel klantinzicht te vergaren.
Apps
Een eerste mogelijkheid is onderzoek met een app. Het voordeel van een app is dat je hem op maat en volledig naar je eigen wensen kunt laten ontwikkelen. Apps worden vaak gebruikt voor panels of communities. De deelnemers hebben al aangegeven dat ze mee willen doen aan onderzoek en zijn dan ook eerder bereid om een app te downloaden. Een ander voordeel van een app is dat je via GPS kunt lokaliseren waar mensen zich bevinden en je ze push notifications kunt sturen. De deelnemers aan het onderzoek ontvangen dit bericht bijvoorbeeld wanneer ze in een winkel zijn en geven antwoorden op de vragen tijdens het winkelen. Omdat je onderzoek doet tijdens het winkelen (in the moment) kan dit veel waardevolle informatie opleveren. Een nadeel van een app kan zijn dat ze niet geschikt zijn voor alle type telefoons.
Voorbeelden van partijen in Nederland die apps aanbieden zijn Mobile Market Research en Roamler.
Webbased
Een andere vorm van mobiel onderzoek is via een webbased applicatie. Het grote voordeel hiervan is dat de deelnemers geen app hoeven te downloaden. Een andere voordeel is dat deelnemers kunnen kiezen of ze het onderzoek online of via een mobile device (bijvoorbeeld smart phone, tablet) invullen. De onderoekstool herkent waarmee de vragenlijst geopend wordt, vervolgens past hij de vragenlijst aan naar het type device.
Voorbeelden van onderzoekstools in Nederland waarmee je mobiele vragenlijsten kunt maken zijn Business Monitor en MWM2. Ook zijn er steeds meer onderzoeksbureau’s die webbased mobiel onderzoek aanbieden.
Onderzoek in een App
Een derde manier van mobiel onderzoek is onderzoek in een app. Dit is zeer geschikt wanneer je een app hebt met een grote groep gebruikers. De vragenlijst verschijnt in beeld via een pop-up of via een button in de app. Hiermee kun je interessante inzichten te krijgen in de doelgroep die de app gebruikt. Daarnaast kun je de mening van de gebruikers over de app achterhalen.
De doelgroep is er klaar voor. Ben jij er ook klaar voor? Heb je hulp nodig om een vliegende start te maken? New Business Research kan zowel webbased onderzoek als onderzoek in een app voor jou bedrijf uit handen nemen. Neem contact op als je meer wilt weten.
Geef een reactie