Vorige week werd ik met de auto opgehaald op NS station Arnhem. Degene die mij zou ophalen was er nog niet. Hij belde om te vertellen dat hij in de buurt was en vroeg het adres van het station, zodat hij dat kon invoeren in zijn TomTom. Ik checkte op mijn telefoon mijn locatie en kon hem precies vertellen waar ik was. Na 20 minuten was hij er nog niet. Hij kon het niet vinden. De TomTom stuurde hem steeds weer de stad uit. Na een paar pogingen met behulp van de TomTom ging hij de borden naar het station volgen. Onlangs is het station van Arnhem verbouwd en ook de borden richting het station bleken niet meer te kloppen. Na 45 minuten zoeken belde hij opnieuw op. “Ik zit volledig vast, ik kom er niet meer uit, kom maar naar mij toe”. Hij was gelukkig al wel in de buurt en toen ben ik maar naar hem toe gelopen. Het bleek dat ik bij een andere uitgang van het station stond. Het ophalen liep fout door een miscommunicatie, een TomTom die niet werkte en borden die niet de goede richting aangaven. Na een vertraging van een uur konden we eindelijk vertrekken. Ook organisaties en bedrijven lopen door miscommunicatie en het bewandelen van (te) veel wegen regelmatig vertraging op, zitten vast of komen er niet meer uit.
Te groot en complex onderzoek
Op dit moment werk ik voor een bedrijf dat een zelfde soort probleem had. Het bedrijf had een onderzoeksvraag neergelegd bij een partij die deze vraag zou gaan beantwoorden. Ze waren al een aantal maanden bezig en het onderzoek werd steeds groter en complexer. Er kwamen steeds meer onderwerpen, modellen en literatuur bij. Totdat iedereen vast zat. De onderzoeksvraag was zo groot en complex geworden dat niemand eigenlijk meer wist hoe nu verder. Net zoals bij het vinden van het station was er miscommunicatie omdat er niet dezelfde taal gesproken werd, de opdrachtnemer werd alle kanten uit gestuurd en kwam er niet meer uit. Daardoor zijn verkeerde keuzes gemaakt in de onderzoeksmethode, net zoals de bewegwijzering die niet meer klopte. Dit heeft veel tijd en geld gekost. Het bedrijf heeft mij gevraagd hen weer op de goede weg te helpen.
Voorkom afdwalen door steeds terug te gaan naar de hoofdvraag
Om het bedrijf weer op de goede weg te helpen ben ik weer helemaal opnieuw begonnen. Waar staat het bedrijf op dit moment, wat ligt er al en welke onderzoeksvragen zijn er. Tijdens een gesprek heb ik opnieuw de onderzoeksvragen achterhaald. Belangrijk bij dit gesprek is elkaars taal spreken. Door dit gesprek kwam ik er achter wat de vraag achter de vraag is en waarom ze opzoek zijn naar bepaalde informatie. Door de onderzoeksvraag in te kaderen en in kleine stappen te omschrijven en werd het weer behapbaar. Per fase kijk ik welke onderzoeksmethode het meest geschikt is en beantwoorden we de onderzoeksvragen. Door steeds terug te gaan naar de hoofdvraag dwalen we niet af. Hierdoor wijs ik het bedrijf per fase de juiste weg waardoor niemand zich meer in het onderzoek kan verliezen en de vertraging er uit is.
Zorg dat jij op de goede weg blijft
Voor een marktonderzoekers is het van belang bedrijven de juiste weg te wijzen. Kom er achter wat de vraag achter de vraag is, spreek elkaars taal en voorkom miscommunicatie. Maak het vervolgens niet te complex, deel de opdracht op in verschillende fasen en ga steeds terug naar de hoofdvraag. En een advies voor bedrijven: ga niet te lang dwalen, maar vraag de juiste weg!
Geef een reactie