Net zoals velen heb ik weinig tijd met een groot gezin en een eigen bedrijf. Ook heb ik de neiging om teveel hooi op mijn vork te nemen. Regelmatig stel ik mezelf dan ook de vraag: zal ik iets uitbesteden? Bijvoorbeeld het huishouden, de tuin, het schilderwerk van ons huis en/of mijn administratie. Vaak denk ik; ‘tja het kost toch geld en ik kan het zelf ook’. Maar de vraag is of het handig is om alles zelf te doen in de beperkte tijd die ik heb. Een tweede vraag is of iemand anders het niet beter kan. Je moet doen waar je goed in bent. Daarom beslis ik steeds vaker om dat ook te doen. Maar doe jij dat ook?
Bedrijven en organisaties zie ik worstelen met de vraag; besteden we onderzoek uit of doen we het zelf? Grote bedrijven hebben vaak marktonderzoekers in dienst. Natuurlijk is het dan logisch dat zij als ervaringsdeskundigen het onderzoek zelf doen. Maar bedrijven zonder professionals kiezen er soms ook voor om het zelf te doen. Is dat slim? 10 redenen waarom het beter is om onderzoek of een deel van het onderzoeksproject uit te besteden:
- Professioneel onderzoek komt professioneel over bij je klant. Klanten zien ook wanneer een vragenlijst niet goed in elkaar zit en kunnen zich daar aan gaan irriteren. Goed onderzoek geeft klanten het gevoel dat ze serieus genomen worden en hun mening kwijt kunnen.
- Onderzoek is van strategisch belang. Online tools zijn tegenwoordig erg toegankelijk en het lukt iedereen om hier een vragenlijst mee te maken en te verzenden. Maar vaak gaat het om onderzoeken waar strategische beslissingen op genomen worden. Dan is het ook van belang dat het professioneel opgezet wordt.
- Onafhankelijk onderzoek is beter, mensen oordelen vaker ‘eerlijker’.
- Uitbesteden hoeft niet veel duurder te zijn. Denk ook aan je eigen uren die je maakt en wat dat kost. En omdat het niet je dagelijkse werk is ben je er waarschijnlijk ook nog langer mee bezig dan een professional.
- Je weet zeker dat je de goede vragen stelt. Door de goede vragen te stellen haal je meer inzicht uit het onderzoek.
- Onderzoek in eigen tool. Het is mogelijk dat je het onderzoek uitbesteed, maar dat het wel wordt uitgevoerd in de onderzoekstool van jouw bedrijf. Dan blijven alle onderzoeken op één plek staan, heb je zelf het beheer over het onderzoek en blijven de data jouw eigendom.
- Je hoeft zelf niet aan de slag met SPSS of andere analyse software Yes! Bij SPSS krijgen veel mensen het benauwd, je zit er waarschijnlijk niet op te wachten om daar mee aan de slag te gaan. Toch is het vaak wel nodig om de juiste conclusies te kunnen trekken.
- Rapport opgemaakt in jouw huisstijl. Het is mogelijk om het rapport te ontvangen in de huisstijl van jouw bedrijf. Zo hoef je er niks meer aan te doen en kun je er direct mee aan de slag.
- Je weet zeker dat de juiste conclusies getrokken worden. Heb ik wel genoeg respondenten? Mag ik bepaalde resultaten wel vergelijken? Als je niet dagelijks met onderzoek te maken hebt moet je je hier helemaal in verdiepen. De kans is aanwezig dat je dan niet de juiste conclusies trekt.
- Je hebt zelf tijd om aandacht te besteden aan de resultaten en het oppakken van de conclusies en aanbevelingen. Eigenlijk is dat veel leuker. Je hoeft je niet bezig te houden met de uitvoering van het onderzoek maar kunt (strategische) beslissingen gaan nemen en je organisatie verbeteren.
Ik zou zeggen; doe waar je goed in bent en neem niet teveel hooi op je vork!
Geef een reactie