In de ‘snelle’ consultancy wereld is onderzoek vaak niet het eerste waar consultants en adviseurs aan denken tijdens een project. Onderzoek is saai, duurt lang en de rapporten moet je je doorheen worstelen. Tijd en geld is vaak de grootste bottleneck. Als tijd en geld geen rol zou spelen zouden veel meer adviseurs onderzoek inzetten. Maar snel onderzoek voor een goede prijs/kwaliteit is wel mogelijk. Dus adviseurs; zet onderzoek op de agenda want het levert veel op! Ik sprak met vijf consultants en zij vertelden jou waarom onderzoek belangrijk is.
1. Onderbouwing voor je advies
Met inzichten uit onderzoek kun je het advies aan je opdrachtgever beter onderbouwen. Tegelijkertijd laat je hiermee ook zien dat je de klant of afnemer hebt betrokken bij het advies.
Niels Janssen, directeur en eigenaar van FXMedia: “Door regelmatig onderzoek te doen kunnen we onze producten met meer zekerheid en betrouwbaarheid presenteren aan onze opdrachtgevers. Het is een extra onderbouwing richting onze klanten en geeft ons een bevestiging of we in de goede richting zitten.”
2. Het creëren van draagvlak
Door betrokkenen en stakeholders te vragen naar hun mening of behoefte creëer je draagvlak. Mensen vinden het fijn dat er geluisterd wordt naar hun mening.
Inggé Syaranamual, consultant bij Corparate Facility Partners: “Ik zet regelmatig een werkstijlonderzoek in voor klanten waarbij wensen en behoeften worden verzameld over de werkomgeving. Het gaat dan niet alleen om de feiten uit het onderzoek. Het onderzoek is ook een middel om betrokkenheid en draagvlak te creëren.”
3. Input voor het nemen van beslissingen
Onderzoek kan helpen bij het nemen van beslissingen. Bijvoorbeeld strategische beslissingen of het geven van een ‘go’ of ‘no go’ op een nieuw product of dienst.
Dirk Louter, adviseur en partner van Energy FFWD: “Voor een aantal gemeenten hebben we onderzoek gedaan naar de voorkeur voor de bestuurlijke toekomst van de gemeenten. Op basis van de resultaten worden er beslissingen genomen over de toekomst van de gemeenten.”
4. Verandering en beweging
Met inzichten in wat behoeften zijn van klanten of andere stakeholders krijg je een organisatie in beweging. Je kunt aantonen wat klanten of andere betrokkenen willen en hoe ze iets ervaren.
Nils Schmeling, managing partner van N3Wstrategy: “Door middel van een GAP analyse hebben we onderzoek gedaan naar het verschil tussen wat medewerkers denken hoe klanten iets ervaren en hoe de klant daadwerkelijk iets ervaart. Dit heeft veel teweeg gebracht bij de medewerkers, van de betreffende klant, waardoor zij op een andere manier zijn gaan werken.”
5. Aandacht in de pers
Opvallende resultaten, nieuwe inzichten, goede en slechte scores. Hier kun je aandacht voor vragen in de pers. Dat levert weer mooie PR op.
Linda Troost, partner en senior-communicatie adviseur bij Beaumont Communicatie & Management: “Onderzoeksresultaten naar de effectmeting van campagnes zijn vaak een belangrijke aanleiding voor een persbericht. Hiermee krijg je extra exposure voor je campagne en kun je een groot publiek bereiken.”
Versterk je advies
Voor veel adviseurs hangt het wel of niet onderzoek af van de kosten, de kwaliteit van het onderzoek en de snelheid. Adviseurs hebben het liefst snel onderzoek met een goede prijs/kwaliteit. Vaak wordt er geen onderzoek gedaan omdat men denkt dat het niet snel en voor goede prijs kan, maar snel onderzoek met een beperkt budget is zeker wel mogelijk! Selecteer hiervoor een goede onderzoekspartner. En niet te vergeten een partner waarmee je kunt samenwerken. Iemand die echt met je meedenkt en jouw traject versterkt!
Wil je meer lezen over het belang van onderzoek voor consultants? Wat onderzoek oplevert en hoe het zit met de kwaliteit, kosten en snelheid? Dowload dan hier het ebook: Versterk je advies, het succesvol inzetten van onderzoek voor consultants en adviseurs.
Geef een reactie