Welke onderzoekstool gebruik jij of je bedrijf voor het uitvoeren van onderzoek? Bijvoorbeeld SurveyMonkey? Of MWM2, Surveyworld, misschien NETQ? Onlangs zijn er twee nieuwe tools gelanceerd. Starred, opgericht door twee heren afkomstig van Google en SmartAllies, ontwikkeld door MarketResponse een onderzoeksbureau. Wat zijn de plussen en minnen van deze tools? Ik heb het voor je op een rij gezet.
Starred
Starred gaat uit van kort, maar krachtig onderzoek. De vragen staan op één pagina en de verzendknop zie je in beeld. Meer vragen stellen dan op die ene pagina passen is niet mogelijk. Het invullen van de vragen duurt een paar minuten. De pagina is mooi vormgegeven, je geeft een oordeel door sterren aan te klikken. Ook de uitnodiging is mooi opgemaakt en persoonlijk doordat je een persoonlijke foto kunt toevoegen. De tool is vooral geschikt voor klanttevredenheidsonderzoek. De Net Promoter Score wordt als basis gebruikt in het formulier. Starred laat met deze tool zien dat onderzoek ook anders kan, wat past in deze tijd. Een minpunt is dat de pagina weinig flexibel is en je het onderzoek moet aanpassen aan dit format. Alle plussen en minnen op een rij:
Plussen:
- Het is snel in te vullen door klanten (alle vragen staan op één pagina)
- Het ziet er mooi uit en het is leuk om in te vullen
- Het is persoonlijk omdat het niet anoniem is (op aanvraag kun je een onderzoek wel anoniem uitsturen)
- Er is een overzichtelijk dashbord
- Het is mogelijk om je NPS score te vergelijken met een benchmark
- Je kunt het formulier opmaken in je eigen huisstijl
- Je kunt een re-rating sturen (een klant opnieuw om feedback vragen met de vraag of de doorgevoerde veranderingen positief zijn ervaren)
- Het onderzoek is snel op te zetten omdat de basis van het formulier al staat
Minnen:
- Het aantal vragen dat je kunt stellen is beperkt
- Het formulier is weinig flexibel doordat je vast zit aan het stramien (je kunt niet alles aanpassen en er zijn een beperkt aantal vraagtypen mogelijk)
- Relatief duur: bij een regular pakket heb je geen toegang tot alle functionaliteiten en kun je maximaal 100 klanten uitnodigen. De kosten hiervoor zijn € 99 per maand
SmartAllies
SmartAllies is ontwikkeld door het onderzoeksbureau MarketResponse. De tool is vergelijkbaar met andere tools in de markt zoals Survey Monkey en MWM2. De tool is geschikt voor verschilltende type onderzoeken (klanttevredenheid, communicatie onderzoek, prijs onderzoek enz.). Het is makkelijk in gebruik, ontwikkeld door onderzoekers – dus alles doordacht- en met een scherpe prijs/kwaliteit. Wat wel jammer is dat er weinig vernieuwende dingen in zitten. De plussen en minnen op een rij:
Plussen:
- De vragenlijsttemplates zijn geschikt voor meerdere devices: desktop, tablet en smartphone
- Afbeeldingen voor vragenlijsten zijn gemakkelijk te downloaden via je Smartphone
- Ontwikkeld door marktonderzoekers – goed doordacht
- Vrij veel opmaak mogelijkheden. Je kunt de vragenlijst bijvoorbeeld opmaken in verschillende lettertypes
- Je kunt een groot aantal achtergrondvariabelen toevoegen aan het bestand
- Relatief lage kosten (€ 1.000 voor 5000 respondenten).
- Bij elke pakket heb je dezelfde functionaliteiten tot je beschikking. De kosten hangen alleen af van het aantal respondenten per jaar
Minnen:
- Weinig vernieuwend ten opzichte van andere tools
- De afzender van de mail kun je op dit moment nog niet zelf instellen dit is nu smartallies.nl
- De tool is nog niet uitontwikkeld. Nog niet alles werkt goed en er staan nog het een en ander op de wensenlijst
Veel plussen voor beide enquete tools
Kortom; Starred maakt onderzoek weer leuk voor klanten. Een innovatieve tool waarmee je snel en persoonlijk onderzoek kunt doen. Ik ben een voorstander van korte persoonlijke vragenlijsten met een mooie lay-out. Tot nu toe waren er nog weinig tools op de markt waarmee een andere vormgeving, opzet en lay-out mogelijk is. Starred is een van de eerste tools die hierin voorziet. Het nadeel is wel het vaste stramien en het prijskaartje dat er aan hangt.
SmartAllies is een degelijke tool, ontwikkeld door marktonderzoekers waarin (als het volledig uit ontwikkeld is) heel veel mogelijk is. Mij lijkt de combinatie van beide ideaal. De mogelijkheden van SmartAllies met de pagina opmaak, lay-out en het persoonlijke tintje van Starred.
Hoeveel gereedschap heb jij nodig?
Dus zoek je iets nieuws en wil je je klanten eens op een andere manier benaderen? Wil je weten hoe tevreden klanten zijn over jouw producten en/of diensten? Probeer dan Starred eens uit. Voer je zelf veel onderzoek uit en hecht je waarde aan veel mogelijkheden, maak dan eens kennis met SmartAllies. Genoeg plussen voor beide tools om je gereedschapskoffer op aan te passen!
Geef een reactie