Dit weekend vroeg ik mijn zoon van 5 jaar: “Heb je zin om mee te doen aan een hardloopwedstrijd (een ‘kidsrun’ van 1 kilometer)”? Hoewel hij rennen erg leuk vindt was hij niet meteen enthousiast. Maar toen ik zei dat hij dan ook een medaille krijgt was hij ineens meteen om. Ik dacht wel: “zou hij het nou wel echt leuk vinden of doet hij het nu alleen voor de medaille?”. Half mei is de kidsrun dus we zullen het zien….
Belonen of niet?
Ik krijg vaak de vraag of je deelnemers aan een onderzoek nu moet belonen of niet en zo ja, waarmee dan? En hierbij gaat het om precies hetzelfde als bij mijn zoontje. Je wilt voorkomen dat mensen iets alleen doen omdat er een vergoeding aan vast zit. Aan de andere kant vinden mensen het ook leuk als er iets tegenover staat en dat ze gewaardeerd worden. Daarom ben ik voorstander van een ‘klein cadeautje’. Maar wat is nu een goed cadeautje? Drie voorbeelden van beloningen die effect hebben.
Belonen achteraf
Laatst vertelde een retail bedrijf mij hoe zij voorkomen dat klanten alleen meedoen voor de vergoeding. Dit bedrijf beloont de deelnemers achteraf, nadat het onderzoek is ingevuld. De klant weet dit van te voren niet. Dit vind ik een hele goede oplossing. Zo voorkom je dat klanten meedoen om de beloning en zo beloon je de klanten die de moeite nemen om met jou mee te denken. Voor klanten een verrassing en het verhoogt de respons bij eventueel vervolg onderzoek.
Belonen in een spel
Wanneer je onderzoek doet via communities of klantpanels werkt het heel goed om een beloning te ‘verdienen’. Hoe meer input je geeft, hoe meer je wordt beloond. Dan wordt het een ‘spel’ om zoveel mogelijk te ‘verdienen’. Je voorkomt hiermee ook dat mensen mee gaan doen om de vergoeding want voor een hoge beloning moet je input zowel kwalitatief als kwantitatief goed zijn. Dus eigenlijk heel eerlijk; hoe meer je doet hoe meer je krijgt.
Klanten een speciale status geven
Wat je ook kunt doen is je klanten iets extra’s geven van jouw bedrijf. Geef ze een ‘kijkje in de keuken’, laat ze als eerste nieuwe producten zien of proberen en/of laat ze meedenken op een hoog niveau. Geef deze groep klanten een bepaalde naam en status (bijvoorbeeld gold club). Klanten krijgen hierdoor het gevoel dat ze ergens bij horen en echt iets betekenen voor de organisatie.
Kortom: iedereen vindt het leuk om een cadeautje te krijgen. Waardeer het dat klanten mee willen denken en bedenkt een origineel bedankje. Want voor die ‘medaille’ gaan jouw klanten heel hard voor je rennen!
Geef een reactie