Op een luxe hoofdkantoor van een internationaal technisch bedrijf ben ik in gesprek met de directeur en marketing manager over een Net Promoter Score 0-meting die ze willen gaan starten. Het is voor het eerst dat dit bedrijf gaat werken met NPS. Tomas, de marketing manager vraagt aan mij: “ik zou ook graag een NPS benchmark willen want anders zegt het niks. Dan weet ik nog niet hoe we het doen ten opzichte van onze concurrenten en weten we nog niet waar we staan”. Voor managers en marketeers is een benchmark vaak belangrijk. Maar bij een benchmark denk je al snel aan een grootschalig onderzoek wat veel tijd en geld kost. Maar dat hoeft helemaal niet.
Een grootschalig benchmark onderzoek kost tijd en geld
Veel grote bedrijven hebben behoefte aan een NPS benchmark. ‘Waar staan de we in vergelijking tot de concurrentie? ‘ Maar een benchmark onderzoek met een groot onderzoeksbureau is vaak erg kostbaar. Om de NPS te kunnen achterhalen van de concurrentie moeten alle concurrenten deelnemen en dat maakt het onderzoek duur. Daarnaast is het vaak een lang traject omdat het een grootschalig onderzoek is waar veel partijen bij betrokken zijn.
Benchmark onderzoek doen zonder dat alle partijen deelnemen kan ook
Wil je geen grootschalig onderzoek doen, maar toch iets weten over je concurrenten? Dat is zeker mogelijk. In een NPS onderzoek kun je de deelnemers van het onderzoek vragen naar hoe zij vinden dat de concurrentie het doet. Eerst vraag je wie zij vinden dat de concurrenten zijn en vervolgens hoe het bedrijf scoort ten opzichte van de concurrentie. Je weet dan ook meteen wat jouw klanten als concurrenten zien en waar jij staat ten opzichte van die concurrenten.
Snel en budgetproof
Op deze manier kun je in een NPS onderzoek onder jouw eigen klanten een benchmark meenemen. Door te vragen naar hoe jouw klanten de concurrenten zien heb je een beeld van waar jij staat ten opzichte van de concurrenten. Eenvoudiger en je maakt minder kosten dan bij een onderzoek waarbij alle partijen meedoen. Daarnaast heb je veel sneller inzicht in de NPS resultaten. Een grootschalig benchmark onderzoek duurt soms enkele maanden. Bij NPS onderzoek onder je eigen klanten weet je binnen een maand wat de Net Promoter Score is van jouw organisatie.
Binnen een maand weet je waar je staat
Wil jij op de korte termijn nog weten waar jouw organisatie staat in het NPS veld? Wacht dan het benchmark onderzoek van het grote onderzoeksbureau binnen jouw sector niet af, maar start je eigen NPS onderzoek. Binnen een maand weet je waar je staat!
New Business Research voert regelmatig NPS benchmark metingen uit voor bedrijven onder consumenten, maar ook B2B. Wil je hier meer over weten? Stuur dan een mail naar lore@localhost of bel naar 06-48173129.
Geef een reactie