Tijdens een etentje met vrienden van ons kwam het gesprek op mijn favoriete onderwerp; marktonderzoek. Onze tafelgenoot Joost vertelde over een onderzoek dat hij onlangs liet uitvoeren. Als consultant had hij een groot onderzoeksbureau ingeschakeld in een traject voor zijn klant. Helaas kwam hij nogal wat problemen tegen.
Bij de start van het project moest hij veel moeite doen om de opdrachtgever te overtuigen van het nut van het onderzoek, mede omdat er een erg hoog prijskaartje aan hing. Ook viel het Joost op dat de doorlooptijd van het onderzoek behoorlijk lang was, wat het project nogal vertraagde. Daarnaast was het bureau weinig flexibel bij de opzet van het onderzoek. Het meest vervelende vond Joost dat de presentatie van de resultaten verre van professioneel was. Joost: “heb ik de opdrachtgever eindelijk weten te overtuigen van het nut van onderzoek, heeft hij daar veel budget voor vrij gemaakt, hebben we veel werk verzet, maar sta ik daar te presenteren met zo’n pannenkoek. Een onderzoeker die totaal geen omgevingsbewustzijn had, de materie niet goed kende en belabberd presenteerde. Sta je dan mooi in je hemd.”
Zijn anekdote werkte gigantisch op onze lachspieren. En gelukkig voor hem; het kan ook anders omdat je niet altijd zin hebt in een pannenkoek. Zeker niet als je als consultant een marktonderzoeker wilt inschakelen in de trajecten voor jouw klant. Dan wil je juist dat onderzoek veel oplevert, zodat jij als consultant je werk nog beter kunt doen. Juist dan is het inschakelen van een goede onderzoeker belangrijk.
Met New Business Research werk ik regelmatig samen met consultants. Zij doen het advies bij de klant, ik voer het onderzoek uit. Zo werk ik met Roos Roostee, consultant bij Corporate Facility Partners. Zij adviseren grote organisaties onder andere over het nieuwe werken. Ik voer voor hen het bijbehorende werkstijlonderzoek uit. Ook werk ik met Nils Schmeling, managing partner van N3WStrategy. Zij helpen organisaties om meer klantgedreven te werken. Via een ultrakorte vragenlijst, waarbij ik ze assisteer, geven zij overheden direct hanteerbare inzichten om de dienstverlening te verbeteren. Klanten én de interne organisatie voelen zich serieus genomen en dat stimuleert klantgerichtheid. Meer effect in minder tijd. Onderaan dit artikel lees je hoe Roos en Nils de samenwerking ervaren.
Kortom: als adviseur of consultant kan marktonderzoek jouw werk versterken. Maar aan een pannenkoek heb je dan geen behoefte. Zorg voor een goede marktonderzoeker die echt met je meedenkt en jouw traject versterkt.
Corporate Facility Partners helpt bedrijven en organisaties bij het winstgevend verduurzamen van organisatie en gebouw(en). Een van de middelen die CFP hiervoor gebruikt is het werkstijlonderzoek.
Roos Roostee, consultant: “Bij een werkstijlonderzoek verzamelen we input om een optimale werkomgeving te realiseren. Dat wil zeggen: we verzamelen de gegevens en wensen voor de werkomgeving, de IT-middelen en HR-gerelateerde aspecten. Het resultaat van een werkstijlonderzoek is een beeld van een optimale verdeling van soorten werkplekken en ruimte-inrichting, zodat iedere afdeling en functie optimale ondersteuning krijgt. Het werkstijlonderzoek is ook een goed middel om draagvlak te creëren bij de klant en de toekomstige gebruikers van de werkomgeving”.
New Business Research heeft inmiddels 10 tallen metingen onder honderden medewerkers verricht voor CFP. Roos Roostee over New Business Research: “New Business Research is altijd op tijd, flexibel en houdt zich aan afspraken. Heel fijn om mee samen te werken. Mede door de metingen van New Business Research kunnen wij bedrijven helpen met het realiseren van een optimale werkomgeving”.
N3Wstrategy is een consultancybureau dat bedrijven helpt met continu groeien van een product- en aandeelhoudersgerichte organisatie naar een klantgedreven en mensgerichte organisatie. N3Wstrategy heeft in 2013 samen met het Ministerie van Binnenlandse Zaken een NPS instrument ontwikkeld voor de Publieke Sector (NPSPS).
Nils Schmeling, managing partner van N3WStrategy: “via een ultrakorte vragenlijst krijgen overheden direct hanteerbare inzichten om de dienstverlening aan hun klanten te verbeteren. Klanten én de interne organisatie voelen zich serieus genomen en dat stimuleert klantgerichtheid. Meer effect in minder tijd.”
New Business Research heeft in 2013 voor 4 verschillende overheidsinstanties de NPSPS meting uitgevoerd. Nils over NBR: “New Business Research hebben wij betrokken bij het opzetten van de NPSPS metingen omdat NBR in staat is om hands on de vraag achter de vraag te ontdekken. Maar het allerbelangrijkste voor ons is de vertrouwensband waardoor wij Lore graag in direct contact brengen met onze klanten als onderdeel van onze dienstverlening”.
Geef een reactie