Laatst kreeg ik een leuk bericht in mijn inbox van Marja: “Afgelopen vrijdag heb ik de onderzoeksresultaten verspreid onder mijn nieuwsbrieflezers en ik krijg meteen al leuke reacties en aanvragen om in gesprek te gaan met potentiële klanten!” Marja is Autisme coach en heeft een onderzoek uitgevoerd onder haar doelgroep. Ik heb haar geholpen met de analyse van de resultaten en het rapport. Marja is heel blij dat ze onderzoek heeft gedaan. Ze vertelt waarom.
Waarom onderzoek?
Marja: “in 2012 deed ik onderzoek naar de persoonlijke ontwikkeling van mannen en vrouwen met kenmerken van autisme om beter zicht te krijgen op de problematiek en behoeften van mensen met autisme. Daarnaast wilde ik achterhalen hoe ik mijn diensten beter aan kon laten sluiten bij mijn doelgroep. Hier kwamen erg enthousiaste reacties op en een hele grote groep mensen die de vragenlijst heeft ingevuld. Dit rapport heeft jarenlang als gratis weggever gediend (en nog steeds) waardoor mensen getriggerd worden om zich te abonneren op mijn nieuwsbrief.
Een nieuwe doelgroep een nieuw onderzoek
Omdat mijn werkgebied steeds meer aan het verschuiven is naar bedrijven en leek het mij erg nuttig om dit jaar deze doelgroep te onderzoeken. Hiervoor stelde ik een vragenlijst op waarbij ik enerzijds de werknemers vroeg om antwoord te geven op vragen en anderzijds leidinggevenden. Ook bij dit onderzoek kwam weer een hoge respons.
Inzicht in mijn doelgroep
Mensen vinden het fijn om te delen waar ze tegen aan lopen. Voor mensen met autisme helpt het als er meer begrip en kennis komt over autisme. Leidinggevenden tasten vaak in het duister hoe ze medewerkers met autisme het best kunnen aansturen. Deze twee groepen wil ik graag meer met elkaar verbinden zodat de kwaliteiten van mensen met autisme beter tot hun recht komen en zij op meer ontspannen wijze kunnen genieten van hun werk. De resultaten uit het onderzoek helpen mij hierbij.”
Onderzoek levert mij potentiële klanten op
Ik vraag Marja wat het onderzoek haar heeft opgeleverd. “Dat is best veel” zegt ze:
- Een heleboel nieuwe nieuwsbrieflezers.
- Persaandacht via een persbericht over mijn onderzoek.
- Expertstatus. Doordat ik onderzoek doe en de resultaten deel zien mensen mij als iemand die verstand van zaken heeft, die weet waar ze het over heeft.
- Beter zicht op mijn doelgroep: problemen en behoeften. Ik kan differentiëren in m/v, leeftijd, wel/geen diagnose: dit is op allerlei manieren erg handig.
- Nieuwe kansen voor mijn bedrijf waar ik mijn strategie mee kan bepalen.
- Een prachtig compact en helder rapport wat als heel waardevol wordt ervaren door mijn achterban.
- Veel enthousiaste reacties van mensen die het herkennen en blij zijn om het allemaal zo op een rijtje te kunnen lezen.
- Volop gesprekken met potentiele klanten.
Genoeg redenen dus om ook als kleine ondernemer onderzoek te doen.
Onderzoek om je bedrijf te laten groeien
Onderzoek is een investering, maar dat is het ook waard; je krijgt beter inzicht in je doelgroep, krijgt input voor je strategie en het kan potentiële klanten opleveren. Zoek naar slimme manieren om de kosten laag te houden. Marja heeft bijvoorbeeld zelf het onderzoek uitgevoerd en NBR ingezet voor de analyse en rapportage. Dus bedenk hoe jij onderzoek kan inzetten voor jouw bedrijf en wie weet lukt het jou ook om hiermee je bedrijf te laten groeien.
Ben je nieuwsgierig naar het onderzoeksrapport van Marja? Klik dan hier om hem te downloaden.
Geef een reactie