School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Inspectie vragenlijst: hoe je een vragenlijst-discussie voorkomt

26 augustus 2015 door Lore Elzinga

rode pen‘Waarom gaat de schaal van positief naar negatief?’ ‘Waarom staat er geen neutraal in het midden?’ ‘Kunnen we ook zespunts-schalen gebruiken?’; Een aantal voorbeelden van vragen die klanten mij stellen. Vragenlijsten leveren vaak veel discussie op over het aantal vragen en het type vragen. Verschillende belangen en meningen zorgen soms voor een moeizaam proces. Terwijl het eigenlijk zou moeten gaan over de inzichten die je uit het onderzoek wilt halen.  Hoe kun je voorkomen dat je in een ‘vragenlijst- discussie’ verzand?

Geen vragen maar inzichten

Concentreer je niet op de vragen, maar op de inzichten die je uit het onderzoek wilt halen. Wat wil je weten van je klanten of doelgroep? Wat wil je straks kunnen beslissen?  Maak een lijstje met inzichten die je wilt hebben in plaats van een eerste opzet van een vragenlijst. Als je goed kunt verwoorden naar welke inzichten je op zoek bent, dan kun je het opstellen van de vragenlijst volledig overlaten aan de onderzoeker.  Hierdoor zal het opstellen van de vragenlijst veel sneller verlopen en kan het onderzoek eerder starten.

Geen technische discussie maar een professionele vragenlijst

Heb je liever een zespunts-schaal dan een vierpunts-schaal? Of wil je liever eerst de positieve antwoorden zien en dan de negatieve?  Deze technische aspecten kun je het beste overlaten aan de onderzoeker. De onderzoeker heeft veel ervaring met het opstellen van vragenlijsten en weet wat het beste werkt en waarmee de meeste inzichten verkregen worden. Ook hier gaat het om de focus op de inzichten. Vertrouw er op dat een onderzoeker weet hoe hij de vragenlijst technisch goed moet inrichten. Geef ook mee aan andere betrokkenen dat ze hier geen feedback op hoeven te geven.

Geen commitment over de vragenlijst maar over de inzichten

Wanneer je intern veel mensen vraagt om feedback, krijg je veel verschillende meningen. Iedereen heeft eigen belangen en wil vaak extra vragen toevoegen. Het is belangrijk om intern commitment te hebben over de inzichten die jullie willen hebben en niet over de vragenlijst. Je kunt de vragenlijst wel laten testen door een aantal mensen, maar de inhoud van de vragenlijst staat dan al vast. Het gaat dan om het checken van spelling en fouten.

Kortom; wil jij snel een onderzoek kunnen starten en voorkomen dat je in een vragenlijst- discussie verzand? Hou dan bij het opzetten van een onderzoek deze tips bij de hand!

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

aanbevelen big data communicatie continu onderzoek continu verbeteren customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters sustainable experience trends vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl