Je ziet ze nog overal. Lange vragenlijsten, saaie vragenlijsten en ingewikkelde vragenlijsten. Iedereen weet dat het eigenlijk niet meer kan, maar het is zo moeilijk om te veranderen. Veel gehoorde redenen zijn: ‘we willen kunnen vergelijken met voorgaande jaren’, ‘we willen alle processen/afdelingen onderzoeken’, ‘we doen dit al jaren zo, dus laten we het maar zou houden’ en ‘voor ons zijn alle onderwerpen belangrijk’. Daar zit natuurlijk wat in, maar ik denk ook dat het de hoogste tijd is voor verandering. Daarom voer ik de 10-scan in; je stelt 10 vragen en je krijgt 10 inzichten in maximaal 10 dagen. Een verademing voor zowel de opdrachtgever als voor de respondent.
10 vragen
Doordat je maximaal 10 vragen kunt stellen krijg je meer focus. Je gaat je afvragen welke vragen écht belangrijk zijn en welke resultaten je daadwerkelijk gaat gebruiken om te beslissen, verbeteren en vernieuwen. Door de juiste focus kunnen de vragen veel inzicht opleveren, ook al zijn het er 10. Het voordeel van een korte vragenlijst is dat het meer respons oplevert, het klantvriendelijker is en ook geschikt is voor mobiel. Lees ook mijn blog: 6 redenen om klanten maximaal 10 vragen te stellen over dit onderwerp.
10 inzichten
Omdat je de vragen moet beperken is het heel belangrijk dat je de juiste vragen stelt. Een combinatie van open en gesloten vragen kunnen heel veel inzichten opleveren. Zet voor het opstellen van de vragenlijst een ervaren marktonderzoeker in. Zo weet je zeker dat de 10 vragen ook 10 waardevolle inzichten opleveren. Je kunt bijvoorbeeld denken aan inzichten op het gebied van:
- Klanttevredenheid
- Behoefte aan bijvoorbeeld nieuwe producten of diensten
- Imago/ Naamsbekendheid
10 dagen
Hoe korter het onderzoek, hoe sneller de doorlooptijd. Hoe ziet de planning er uit?
- Dag 1: intake
- Dag 2 & 3: opstellen en programmeren vragenlijst
- Dag 4 tot en met 7: veldwerk
- Dag 8 & 9: analyse
- Dag 10: rapportage en presentatie
Hiermee kost het onderzoeksproject relatief weinig tijd, en het belangrijkste is dat managers en marketeers snel (strategische) beslissingen kunnen nemen. Je kunt bijvoorbeeld beslissen met welk nieuwe concept je de markt op gaat, welke interne processen als eerste verbeterd moeten worden en of je moet doorgaan met de televisiecommercial.
Minder kosten
Met een klein budget kun je al een 10-scan doen. Het benodigde budget hiervoor is € 1.500. Dat is minimaal drie keer goedkoper dan een traditioneel onderzoek. Kortom de 10-scan is sneller, klantvriendelijker, goedkoper en je krijgt de juiste inzichten. Ik zeg: ‘tijd voor de metamorfose van het traditionele marktonderzoek’!
Wil jij ook een 10 scan uitvoeren om snel te kunnen beslissen, verbeteren en vernieuwen? Neem voor meer informatie contact op met Lore Elzinga (lore@localhost) en je hebt binnen 10 dagen je inzichten binnen.
Geef een reactie