Ik loop met Erika door de wandelgangen van het communicatiebureau waar ze werkt. Erika is op dit moment bezig met een project over de vernieuwing van het Amstelstation en omgeving. Erika vertelt: “Wij willen graag persoonlijk in gesprek met omwonenden rondom het Amstelstation tijdens een informatiemarkt. Kun jij ons helpen met het stellen van de juiste vragen en de analyse? Even heb ik mijn bedenkingen; ‘Erika is een communicatie adviseur en geen onderzoeker en ze wil zelf de omwonenden gaan ondervragen’. Maar dan denk ik: ‘waarom niet, in dit geval is het misschien wel heel goed dat ze direct van de omwonenden hoort wat er speelt’. Ik heb geholpen met het stellen van de juiste vragen en met de analyse van de resultaten. Erika en haar collega’s hebben de gesprekken gevoerd. Erika vertelt waarom persoonlijk gesprekken zo goed hebben gewerkt voor dit project.
Moeilijke doelgroepen bereiken
Erika: “Het gebied rond het Amstelstation is een belangrijk verkeersknooppunt. De komende jaren wordt de openbare ruimte rondom stadspoort Amstelstation opnieuw ingericht. Onze opdrachtgever wilde inzicht in de behoeften van de omwonenden. Maar hoe bereik je deze mensen? We hebben er voor gekozen om op drie manieren een korte vragenlijst uit te zetten: via Facebook, via een bestaande nieuwsbrief en via de informatiemarkt. Waarbij de laatste de belangrijkste was. Tijdens de informatiemarkt hebben we onder andere inzicht gekregen in de behoefte van de reizigers die het gebied alleen gebruiken voor woon- werkverkeer, deze doelgroep zou je anders misschien niet zo makkelijk bereiken. “
Betrouwbaar onderzoek?
“Wij hebben de bezoekers persoonlijk geïnterviewd en de antwoorden ingevuld op een Ipad. Veel omwonenden wilden meedoen met het onderzoek omdat men zich betrokken voelt bij het project en op de hoogte wil zijn van de ontwikkelingen. Dat ze kunnen meedenken en hun mening kunnen delen, is iets wat voor omwonende heel belangrijk is. Daarnaast zijn de antwoorden van de respondenten op locatie betrouwbaar, iets waar je aan kan twijfelen bij het online vergaren van respondenten.” Aldus Erika.
In dit geval heeft het communicatiebureau de interviews zelf afgenomen onder de bezoekers van de informatiemarkt. Een nadeel hiervan kan zijn dat de vragen niet volledig objectief worden gesteld of er (onbewust) gestuurd wordt. Voordeel is dat het bureau veel kennis heeft over het project en zelf met de doelgroep in gesprek is. Dus betrouwbaar misschien niet altijd, maar wel veel betrokkenheid voor alle partijen.
Op locatie worden mensen gehoord
Erika: “Het afnemen van de enquêtes op locatie vonden wij erg positief en relevant. Door het afnemen van de enquêtes ga je nog meer met de mensen in gesprek. Voor hen is dat heel fijn omdat ze gehoord worden. Dat is gelijk ook een nadeel: je bent snel lang in gesprek met de respondenten, dit kost meer tijd waardoor het aantal deelnemers lager is dan wanneer je het onderzoek alleen online afneemt. Maar in dit onderzoek was ‘kwaliteit boven kwantiteit’ zeker aan de orde.
Ga je voor betrokkenheid en draagvlak?
Kortom; door persoonlijk in gesprek te gaan met de doelgroep in de omgeving waarom het gaat; bereik je de juiste mensen, creëer je betrokkenheid voor alle partijen en zorg je voor draagvlak. Aandachtspunten zijn: de tijd die het kost en de interview-kwaliteiten van de interviewer. Maar ga je voor betrokkenheid en draagvlak? Kies dan voor Erika haar aanpak!
Geef een reactie