Tel je nog wel mee zonder klantpanel? Klantpanels zijn ‘in’. Veel bedrijven en organisaties hebben een onderzoekspanel. Steeds vaker krijg ik dan ook de vraag: “we willen een klantpanel opzetten, kun jij ons daar bij helpen?” Ik stel dan als wedervraag: “waarom wil je een klantpanel?” En daar is niet altijd goed over nagedacht. Het is een trend geworden om een panel te hebben. Maar wanneer is het zinvol en wanneer niet?
Wanneer starten?
Continu inzicht
Wanneer je regelmatig inzicht wilt over verschillende onderwerpen is het handig om een klantpanel te hebben. Resultaten kunnen met elkaar verbonden worden zodat er bijvoorbeeld continu inzicht is in één onderwerp. Maar je kunt leden ook vragen stellen over steeds andere onderwerpen. Panelleden willen gemiddeld zo’n 1x per maand onderzoek ontvangen. In een jaar kun je dan ongeveer 12 onderzoeken uitvoeren.
Snel inzicht
Met een klantpanel heb je heel snel inzicht. De deelnemers hoef je niet te werven dus die stap sla je over. Daarnaast reageren panelleden snel en kun je al in 1 – 2 dagen resultaten hebben.
Binding met je klanten
Wil je meer feeling krijgen bij je klanten of bij specifieke klantgroepen? Dan is een klantpanel daar een geschikt middel voor. Je kunt klanten een langere tijd volgen en veel te weten komen over behoeften en wensen.
Moeilijk te bereiken doelgroep
Heb je klanten of bepaalde doelgroepen die lastig te bereiken zijn? Dan is het fijn dat je ze maar één keer hoeft te vragen of ze mee willen denken met jouw bedrijf of organisatie. Wanneer ze dit 1x hebben aangegeven en je hebt de contactgegevens dan zijn ze juist makkelijk te bereiken.
Kostenbesparing
Wanneer je regelmatig onderzoek doet kan een klantpanel een behoorlijke kostenbesparing opleveren omdat de kosten voor de werving van de respondenten een stuk lager liggen. Daarnaast kunnen de onderzoeken makkelijker uitgevoerd worden en hoef je het niet altijd uit te besteden aan een onderzoeksbureau.
Wanneer niet starten?
Te weinig onderzoek
Een klantpanel is alleen zinvol wanneer je regelmatig onderzoek wilt doen. Klantpanelleden verwachten ook dat ze regelmatig mogen meedenken. Vanuit de organisatie moeten er dus voldoende onderzoeksvragen zijn om een panel levendig te houden. Wanneer je verwacht minder dan 8 onderzoeken per jaar uit te zetten dan is het slimmer om geen panel op te zetten
Makkelijk te bereiken doelgroep
Wanneer je een grote groep klanten hebt en ze makkelijk te bereiken zijn dan zou je er ook voor kunnen kiezen om ze per onderzoek apart uit te nodigen. In het opzetten en beheren van een panel moet je investeren. Het is de vraag of het opzetten van een panel dan opweegt tegen het ad hoc uitnodigen van klanten voor onderzoek.
Eenmalige inzichten
Is continu inzicht niet nodig, maar wil je af en toe meer inzicht over je klanten? Dan is het de vraag of het opzetten van een klantpanel zinvol is. Een klantpanel is gericht op continu inzicht, snel inzicht en om een band met je klant op te bouwen.
Start bewust
Start geen klantpanel om het hebben van een panel. Hiermee kun je zelfs klanten teleurstellen. Een klantpanel levert continu en snel inzicht, betrokkenheid/binding met je klanten en een hoge respons. Maar bedenkt goed hoeveel onderzoeksvragen je daadwerkelijk hebt in een jaar. Wil je je klanten het hemd van het lijf vragen? Dan zul je met een klantpanel hierin slagen!
Geef een reactie