Op 12 januari was ik aanwezig bij de TrendRede 2016. De rede is samengesteld door vooraanstaande trendwatchers en geeft een beeld van de toekomst. In deze blog de belangrijkste trends voor marketeers, managers en onderzoekers op een rij.
Get a grip
Volgens de Trendrede 2016 zijn we de grip kwijt. We maken ons zorgen over de toekomst. “We proeven chaos, onveiligheid en onzekerheid”. Om grip terug te krijgen zoeken we naar betekenis, willen we gehoord worden en zoeken verbinding. Alleen cijfers zeggen niet meer genoeg. Wat betekenen deze trends voor onderzoekers, marketeers en managers?
Betekenis vervangt bezit als statussymbool
Betekenis, aandacht en ‘persoonlijk’ worden steeds belangrijker. “Tijd is aandacht in plaats van tijd is geld” (TrendRede 2016). Ik zie dit ook bij consumenten. Ze willen aandacht, een persoonlijke benadering en zoeken bedrijven die daadwerkelijk iets voor ze kunnen betekenen. Massa en anonimiteit passen hier niet bij. Ga opzoek naar hoe je daadwerkelijk van betekenis kunt zijn voor je klanten en stakeholders. “Betekenis vervangt bezit als status symbool” (TrendRede 2016). Voorbeelden van bedrijven die van betekenis kunnen zijn bijvoorbeeld SnappCar (auto huren bij je buren) en Peerby (spullen lenen in de buurt).
Persoonlijke anekdotes worden steeds belangrijker
Een andere interessante trend die mij opviel is dat het belang van persoonlijke anekdotes groeit. “Een coherent, overtuigend gebracht verhaal, de absolute waarheid van een enkele persoon, biedt meer grip dan een percentage of voortschrijdend inzicht, voorzichtig onderbouwd door onderzoek” (TrendRede 2016). Dit is in lijn met de superpromoter gedachte. Superpromoters vertellen enthousiaste verhalen over je producten en diensten. Door te weten wie je superpromoters zijn kun je hier op inspelen. Daarnaast is het interessant om in onderzoek gebruik te maken van anekdotes/verhalen om de kwantitatieve inzichten hiermee te verrijken.
We willen gehoord worden
Mensen willen dat er naar hun wordt geluisterd, dat ze begrepen worden en zich deel voelen van iets gezamenlijks (TrendRede 2016). Het valt mij op dat veel bedrijven en organisaties zeggen dat ze naar klanten luisteren. Maar is dat ook echt zo? Er worden klantpanels opgericht als luisterend oor. Maar in hoeverre worden klanten daadwerkelijk gehoord, begrepen en wordt er iets met de feedback gedaan? Voor bedrijven en organisaties de uitdaging om echt te luisteren naar klanten, ze te begrijpen en ze het gevoel te geven dat ze bij het bedrijf/ de organisatie horen.
Alleen cijfers zeggen niet meer genoeg
We hebben niet meer voldoende aan alleen meten. “Cijfers bepalen de norm en waarden zijn vercijferd, maar harde cijfers blijken spekglad. Klassieke scorecards en kritieke prestatie indicatoren werken niet langer.” (TrendRede 2016). Hoe kunnen we dit vertalen naar de marketing- en marktonderzoekspraktijk? Alleen cijfers zeggen niet meer genoeg. Een dashbord met bijvoorbeeld een Net Promoter Score als KPI is mooi, maar niet voldoende. Om te kunnen sturen, verbeteren en innoveren heb je het ‘waarom’ achter de cijfers nodig. Het gaat nog meer draaien om het verhaal achter de cijfers. Dit betekent kwantitatieve data combineren met kwalitatieve inzichten.
Hoe kunnen we verbinding maken met elkaar?
Vertrouwen, kleinschaligheid en creatieve samenwerkingsverbanden zijn de toekomst. “We kopen bij verkopers die we vertrouwen, die we in de ogen en op de vingers kunnen kijken, waarvan we weten dat alle stappen binnen de productie aan onze eisen voldoen. De consument zoekt, voorbij oppervlakkige merkimago’s, naar bedrijven die hun ambachtelijkheid waarmaken.” (TrendRede 2016).
Ik denk dat de nieuwe creatieve samenwerkingsverbanden een bedreiging gaan worden voor grote traditionele organisaties. Hoe zorg je als groot bedrijf ervoor dat je toch flexibel kunt zijn? En dat je binnen de cirkel van vertrouwen valt? Knab is een voorbeeld van een bank die weer de verbinding met de klant wil aan gaan. Maar gaat het ze lukken om hiermee het vertrouwen terug te krijgen en kunnen ze dit ook nog waarmaken als het bedrijf groeit? In een wereld waarin we de grip verloren zijn, zijn luisteren, betekenis en verbinding de keywords voor 2016. Hoe kun jij 2016 van betekenis zijn en ga je de verbinding aan?
Lees de volledige trendrede op: www.trendrede.nl
Geef een reactie