Jouw agenda zit altijd bomvol, dus je hebt geen tijd voor onderzoek. Je vindt onderzoek wel nuttig, maar bedenkt meestal te laat dat je het had kunnen doen. Of je hebt er helemaal niet aan gedacht. Herkenbaar? Van marketing-, communicatie- en salesafdelingen hoor ik dat de belangrijkste redenen om geen onderzoek te doen, naast budget, tijd en aandacht voor onderzoek zijn. Hoe kun je zelf of als afdeling met weinig moeite toch tijd en aandacht maken voor onderzoek?
Stel SMART doelen
Het klink zo logisch, maar heel vaak worden er geen SMART doelen gesteld. Om effect te kunnen meten en goed te kunnen evalueren, is het nodig om bij alle activiteiten die je doet doelen te stellen. Dan pas kun je effect aantonen. Voor een teamleider is het belangrijk dat hij zich focust op wat er wordt gedaan en hoe je dit meet. Door doelen te stellen en deze te meten, wordt de afdeling zich meer bewust van onderzoek.
Bespreek onderzoek in het team
Door onderzoek regelmatig in bijvoorbeeld het teamoverleg te bespreken, is er steeds even aandacht voor. Heb het bijvoorbeeld over de resultaten en inzichten van een onderzoek. Wat heeft het onderzoek opgeleverd en wat zijn de leerpunten. Wat ging er goed en heeft het bijgedragen aan de gestelde doelen. Door erover te praten, is iedereen er actief mee bezig.
Zet onderzoek op de planning
Bepaal bij het opstellen van de jaarplanning bij welke activiteiten het zinvol is om onderzoek te doen. Dan staat het al op de agenda en kun je het niet meer over het hoofd zien. Door onderzoek een vast onderdeel te maken van de planningscyclus hoort het standaard bij de werkzaamheden.
Plan vooraf tijd in
Bepaal bij ieder project of iedere campagne wat je doel is en hoe je dit gaat meten. Bepaal voor de start welke informatie je nodig hebt om goed te evalueren en waar je deze informatie kunt halen. Neem hiervoor tijd op in je planning en bespreek dit bijvoorbeeld met een onderzoeksbureau.
Kleine moeite, groot effect
Met deze kleine en eenvoudige activiteiten kun je onderzoek weer op de agenda zetten. En door er vooraf rekening mee te houden in de planning kost het zelfs de snelle marketeer niet veel moeite meer!
Geef een reactie