“Wie vult zo’n vragenlijst nu nog in?” hoor ik vaak mensen zeggen als ik vertel wat voor werk ik doe. Er zijn inderdaad enquêtes waarvan ik me dat ook afvraag. Maar ik ben ook overtuigd van het nut van vragenlijsten. Zolang ze maar kort, relevant én aantrekkelijk om in te vullen zijn. Dat betekent dat je op een hele andere manier je vragen moet gaan stellen. Kijk eens op een creatieve manier naar vragen en gebruik de principes van ‘omdenken’ (omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen). Hoe doe je dat? Hierbij 4 manieren om boeiende en verrassende vragen te stellen.
1. Verrassende eerste vraag
Start met een leuke vraag die mensen niet verwachten. Dit stimuleert om ook de andere vragen in te vullen en mensen worden gelijk enthousiast en geboeid. Een voorbeeld van een verrassende eerste vraag is:
Wanneer jouw verzekeringsmaatschappij jou een t-shirt zou geven met hun merk erop zou je dat dragen?
2. Stel je voor
Door vragen anders te formuleren (bijvoorbeeld in de vorm: ‘stel je voor’) kunnen mensen zich beter inleven en is het leuker om de vraag te beantwoorden. Bijvoorbeeld de vraag: aan welke winkels in winkelcentrum … heb jij behoefte (met een lijstje van winkels erachter)? zou je kunnen veranderen in:
Stel je voor dat je het perfecte winkelcentrum mag samenstellen, welke winkels zitten er dan in?
In plaats van de vraag: welke merken spreken je het meeste aan? zou je de vraag kunnen stellen:
Je zit in de jury van een wedstrijd. De prijs voor het beste merk gaat naar…
3. Specifieke open vragen
Ik ben groot voorstander van open vragen zodat je meer diepere inzichten krijgt naast de cijfers. Maar ook open vragen kun je uitdagender en specifieker stellen. Door meer uitdaging in de vraag op te nemen gaan mensen er beter over nadenken en krijg je betere inzichten. Bijvoorbeeld:
Zou je dit merk kunnen beschrijven in 5 woorden?
Noem 1 ding wat je zou veranderen aan dit product?
4. Scherpe vragen
Stel vragen scherp en soms kan extreem ook werken. Ook hiermee daag je mensen uit goed na te denken en krijg je inzichten die je met een ‘standaard’ vraag niet zou krijgen. Kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen:
Welk merk zou jij kopen als je er 1 moest kiezen?
en
Welke merk zou je kopen als je er 1 moest kiezen voor de rest van je leven?
Hoe was jij je haar?
en
Wat heb jij geleerd van je leven lang je haar wassen?
Met een glimlach
Met deze manier van vragenstellen weet ik zeker dat mensen graag met je meedenken en de vragenlijst invullen. Dus geen traditioneel onderzoek meer, maar kort relevant en interessant onderzoek. Daarmee krijgen we rijkere inzichten en boeien we de respondent. Dus ga creatief aan de slag, dan vullen de respondenten de vragen in met een glimlach.
Martien Schriemer zegt
Is deze wijze van vragen mbv A/B test getest? Zo ja, was het resultaat inderdaad vergelijkbaar (geen bias in de vraag) en leidde dat tot meer respons?
Gaarne je reactie.
Martien Schriemer
Lore Elzinga zegt
Beste Martien,
Bedankt voor interesse en betrokkenheid voor en bij mijn blog. Leuk! GMI heeft dit getest. Als je zoek op de naam Jon Puleston kom je vast een aantal onderzoeken tegen. Ben je zelf betrokken bij soortgelijke manier van vragen stellen? Ik ben benieuwd! Groeten, Lore