“Nu we het er zo over hebben, zouden we meer met onderzoek moeten doen”, zegt Marian, communicatieadviseur. “We werken van deadline naar deadline. Als ik met mijn werk bezig ben, denk ik vaak niet aan onderzoek omdat ik zo druk ben. Als ik iets heb opgeleverd, is er eigenlijk ook geen tijd om te evalueren, dan ben ik alweer bezig met het volgende.” Aldus Marian. Maar toch vindt Marian het zonde dat zijzelf en haar afdeling niet vaker onderzoek inzetten. Ze noemt 6 redenen waarom onderzoek een must is voor een marketing- en communicatieafdeling.
1. Aantonen impact
Door het meten van het effect van de communicatie-acties kun je aantonen dat iets geslaagd is (of niet). Hiermee laat je de meerwaarde zien van de communicatie-actie en daarmee van je werk.
2. Overtuigen
Inzichten uit onderzoek kunnen helpen om collega’s of andere betrokkenen te overtuigen. Met onderzoek kun je iets aantonen of ‘hard maken’, wat je advies sterker maakt. De kans dat je hiermee mensen overtuigt, is groter.
3. Interne zichtbaarheid
Door interessante onderzoeksresultaten te verspreiden, te laten zien dat communicatie-acties effect hebben en door beter te kunnen overtuigen, vergroot je als afdeling je interne zichtbaarheid.
4. Te gebruiken in de pers
Interessante inzichten, trends en leuke weetjes zijn ook goed te gebruiken om persaandacht te krijgen.
5. Gerichter communicatiemiddelen inzetten
Als je weet welke communicatiemiddelen wel en niet aansluiten bij verschillende doelgroepen, kun je betere keuzes maken over welke middelen je gaat inzetten. Hiermee voorkom je ‘met-hagel-schieten’ of het inzetten van middelen op basis van gevoel.
6. Binding met je doelgroep
Door onderzoek te doen, betrek je doelgroepen en leer je ze kennen. Jij krijgt hiermee de juiste feedback en de doelgroepen voelen zich gehoord. Door vervolgens te laten zien wat je met de feedback doet, voelen mensen zich daadwerkelijk betrokken en ontstaat er een binding met je doelgroep. En dat is wat je als marketing- en communicatieafdeling wil.
Part of the job
De meerwaarde zien Marian en haar afdeling, maar nu nog doen. Hoe zorg je er nu voor dat onderzoek een onderdeel wordt van je werkzaamheden? Hier heb ik de afdeling van Marian mee geholpen. Lees in mijn volgende blog hoe. Of verzin zelf een list zodat onderzoek niet meer op jouw takenlijst mist!
Geef een reactie