“Wanneer ga je weer naar de Plus?” vraagt mijn zoontje van zeven jaar. “En wat ga je kopen?” Sinds een paar dagen krijg je Angry Birds bij elke besteding van €15 bij de Plus supermarkt. Zijn vriendjes hebben ze ook al en er wordt volop geruild thuis en op school. Niet helemaal toevallig draait de film nu ook in de bioscoop, waar ik afgelopen zaterdag met mijn dochter ben geweest. Nu wil zij ook gaan sparen. Dus dat wordt vechten om de Angry Birds. Waarom is dit een goede spaaractie van Plus?
Niet alle spaaracties werken
Veel bedrijven hebben loyaliteitsprogramma’s of spaaracties. Vaak mooi meegenomen, maar lang niet altijd zorgt het ervoor dat je meer gaat kopen. Een bon bij de bakker voor een gratis taartje is leuk, maar hiervoor ga je niet méér brood kopen. Voor de Angry Birds koop je wel meer. Hoe komt dat?
Kinderen beïnvloeden ouders
Ouders doen veel voor hun kinderen. Net als ik 🙂 Het is toch leuk als je kind blij is met een Angry Bird die hij nog niet heeft en als hij ermee kan spelen met vriendjes. Iedereen heeft ze. Gaat je kind erin mee? Dan ga je zelf ook automatisch mee.
Vaker kopen
Als je regelmatig de vraag krijgt: “Wanneer ga je weer naar de Plus?”, dan heb je de neiging om eerder naar de Plus te gaan dan naar een andere winkel. Je maakt je kind er immers blij mee. Ook al is het iets omslachtiger, de Angry Birds zijn een extra stimulans.
Meer kopen
En dan de vraag: “Hoeveel ga je kopen?” Want je moet wel voor minimaal €15 besteden. Ik vraag me wel af of ze hier niet €10 van hadden kunnen maken. Maar ja, niks aan te doen, we willen die ‘Agry Birds’ nu hebben ook. Dan toch nog maar een stuk kaas of een fles wijn erbij. Even rekenen voordat je naar de kassa gaat; ja gelukt, €15!
Effect op klanttevredenheid?
Nu hoef je hier als ouders natuurlijk helemaal niet aan mee te doen. Maar ik denk dat ik niet de enige ben die de komende weken toch naar de Plus fietst in plaats van naar een andere supermarkt die net iets dichterbij is. Een mooi voorbeeld van een naar mijn idee geslaagde actie van de Plus om de verkoop te stimuleren. Maar heeft het ook effect op lange termijn? Ik ben benieuwd naar de invloed van deze actie op de klanttevredenheid. Vinden klanten zo’n actie leuk of worden ouders en andere winkeliers niet blij van de run op de ‘boze vogels’? Als ik de Plus was, zou ik dat graag willen weten. Eén ding is zeker: kinderen zien geen bezwaren en mijn zoon zal over een paar weken vragen: “Wat kun je nu bij de Plus sparen?”
Meer lezen over hoe de campagne is opgezet? In het artikel ‘Plus en Energize pakken uit met spaaractie Angry Birds’ op Marketingtribune kun je dit lezen.
Geef een reactie