“Ik hou van verrassingen”, zei mijn dochter toen ik vroeg wat ze graag van vriendinnen op haar verjaardag wilde hebben. Ze vond het leuker dat haar vriendinnen zelf een cadeautje uit gingen zoeken in plaats van dat ze zelf met een lijstje kwam. Iedereen vindt het leuk om iets te krijgen waar een ander aandacht aan heeft besteed en wat speciaal voor jou is uitgezocht. Ook klanten houden hiervan.
Medewerkers die bijvoorbeeld dagelijks telefonisch contact hebben met klanten, worden getraind om iets extra’s te doen voor hen. Maar hoe zit het met alle andere medewerkers? Op bijvoorbeeld de IT-afdeling staan ze meestal mijlenver van klanten af. Vergaderingen en een overvolle agenda slokken tijd op, waardoor de klant wordt vergeten. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je de klant in beeld hebt, ook als je niet dagelijks klantcontact hebt?
Neem verantwoordelijkheid
In de ideale situatie steunt het management de gedachte dat alle medewerkers binnen de organisatie iets kunnen betekenen voor klanten en hebben medewerkers de vrijheid om dit te kunnen doen. Is dit niet zo en besef je hoe belangrijk klanten zijn voor jouw bedrijf? Sta dan op en neem die verantwoordelijkheid om iets voor klanten te betekenen.
Heb lef
Werk je bijvoorbeeld op de IT-afdeling en vraag je je af hoe je in jouw functie een klant kunt verrassen? Dat is vast en zeker mogelijk. Maar dit betekent ook uit je comfortzone durven gaan. Begin met iets kleins. Misschien ken je bijvoorbeeld wel mensen die klant zijn bij jouw bedrijf voor wie je iets kunt regelen.
Maak tijd
Maak bijvoorbeeld een half uur per dag tijd om iets voor een klant te doen. Als het goed is, is de klant het belangrijkst in je organisatie en dan zou ook dit half uur prioriteit moeten hebben.
Wees creatief
In veel organisaties zijn regels, procedures en mogen of kunnen dingen niet. Hierdoor kun je vaak je klant niet goed helpen. Bedenk creatieve oplossingen om aan de wensen van je klant te voldoen en regels en procedures te omzeilen.
Pulitzer Amsterdam is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat medewerkers hierin de volledige vrijheid geeft. De regel binnen Pulitzer is: “Wij zeggen nooit nee”. Medewerkers worden hierdoor uitgedaagd om tot creatieve oplossingen te komen en krijgen hier ook alle vrijheid voor. Lees meer hierover in de blog: De 3 geheimen van Pulitzer Amsterdam om elke dag een legendarische beleving te bieden.
Het zit in kleine dingen
Wat is het eerste dat jij gaat doen om iets te kunnen betekenen voor klanten? Hoe ga je dat doen en met wie? Begin vandaag, al is het met een klein gebaar.
Geef een reactie