Hoe verliep je bestelling? Hoe tevreden bent u over onze dienstverlening? Heb je 3 minuten om ons te helpen? Steeds meer hoor ik mensen om mij heen zeggen dat ze dat soort mails niet meer openen. En om eerlijk te zijn doe ik dat zelf meestal ook niet. Je krijgt het gevoel dat het bedrijf iets van je wil, maar wat heb je er zelf aan? Minder eenrichtingsverkeer zou prettiger zijn.
De conversational survey
De conversational survey is dan ook in opkomst. Dit is onderzoek in de vorm van een gesprek via een chatbot of vragen die zijn gebaseerd op een eerder gegeven antwoord. Hiernaast zie je een voorbeeld van een conversational survey in de tool Wizu. Naast Wizu zijn er ook andere tools op de markt:
Wat zijn de pluspunten van een conversational survey?
- Hij is makkelijk in te vullen.
- Hij is leuker om in te vullen dan een vragenlijst.
- Hij voelt als een gesprek in plaats van een vragenvuur, waardoor de betrokkenheid van de respondent groter wordt.
- Hij is persoonlijker, omdat de vragen worden gesteld op basis van jouw antwoorden.
Het is wel belangrijk dat de chatbot goed werkt en de juiste antwoorden geeft. Als de respondent het gevoel heeft dat hij een echt gesprek heeft, dan gaat het goed. Merkt hij dat hij communiceert met een robot of als het ‘gesprek’ niet loopt, dan gaan er voordelen verloren.
Van onderzoek naar conversatie
Heb je niet de middelen voor de software van een conversational survey? Ook met standaard survey-tools kun je je vragen meer stellen als een gesprek. Een eerste stap om weg te blijven van traditioneel onderzoek: van onderzoek naar conversatie.
Geef een reactie