“Zwembad pretpark”, hoorde ik mijn dochter zeggen. Ze praatte niet tegen mij, maar tegen de iPad. Ik vroeg me al af hoe ze zo goed kon zoeken op de iPad zonder te kunnen schrijven. Bleek dat ze van haar broer had geleerd dat je zoekwoorden via YouTube gewoon kunt inspreken. Kinderen zijn hier nu al zo aan gewend geraakt, dat ze niet eens meer bedenken om het in te typen. Er komen steeds meer spraakassistenten en slimme speakers. Welke kansen liggen hier voor onderzoek?
Waarom voice toekomst heeft
Spraakassistent Siri wordt wereldwijd inmiddels al op meer dan 500 miljoen mobiele apparaten gebruikt en naar verwachting gebruiken volgend jaar meer dan 59 miljoen mensen een slimme speaker als Amazon Echo of Google Home. Bron: Voice marketing: vijf kansen en uitdagingen.
ABN AMRO verwacht dat dertig procent van de Nederlandse consumenten in 2021 regelmatig gebruikmaakt van een app(araat) met stembediening. En achttien procent denkt dan ook daadwerkelijk zo producten te gaan bestellen. Bron: Voice als nieuwe verleider.
65% van de mensen in Amerika die een Amazon Echo of Google Home bezitten kunnen zich een leven zonder al niet meer voorstellen. Lees meer in de infographic: 106 Quick and Fascinating Voice Search Facts & Stats.
Kansen voor onderzoek
Consumenten gebruiken spraakassistenten vanwege gemak, snelheid en de mogelijkheid om te kunnen multitasken. Deze voordelen zouden ook voor onderzoek kunnen gaan gelden. Bron: Waarom consumenten spraakassistenten gebruiken in hun leven.
Ik heb nog geen voorbeelden van onderzoek met spraakassistenten gezien, maar die zijn er vast. Ik stel mij voor dat je na bijvoorbeeld het boodschappen doen, een paar vragen krijgt van de spraakassistent in ruil voor korting of punten o.i.d. De assistent stelt de vragen en de antwoorden worden ingesproken door de consument. Voordelen voor de consument zijn o.a.:
- Het is makkelijk. Je kunt de vragen direct beantwoorden.
- Het gaat snel doordat je de antwoorden inspreekt.
- Het is persoonlijk, omdat het meer lijkt op een gesprek dan bij een online onderzoek.
Voordelen voor marketeers zijn o.a.:
- De vragen worden direct na aankoop gesteld, wat waardevolle inzichten oplevert.
- Je krijgt uitgebreidere antwoorden, omdat inspreken minder tijd kost dan typen.
- Het is een vernieuwend kanaal waarmee je inzicht kunt krijgen in behoeften en/of feedback.
Praten tegen apparaten
Dus genoeg voordelen voor onderzoek. Ik ben benieuwd naar de eerste toepassingen hiervan. Heb je een mooi voorbeeld? Dan vind ik het leuk om dat te ontvangen.
De komende jaren ga ik niet alleen mijn kinderen horen praten tegen apparaten, maar steeds meer mensen om mij heen. Gemak en snelheid, daar gaan consumenten voor. Dus haal je voordeel uit deze nieuwste trend en kijk welke toepassing je kunt bedenken voor onderzoek met een spraakassistent.
Geef een reactie