Marije is marketingmanager op een hogeschool. Het doel van de meeste opleidingen is zoveel mogelijk instroom van studenten. De instroomcijfers worden dan ook heel goed in de gaten gehouden.
Maar in mei/juni is er vaak paniek: de instroom van een of meerdere opleidingen loopt achter op de rest. Er wordt vanuit marketing direct actie op ondernomen. Maar is dat wel slim? Gaat het echt zo slecht met deze opleidingen?
Instroom-data alleen niet voldoende
Alleen kijken naar instroomcijfers geeft te weinig inzicht. Misschien zijn er wel minder uitstroomleerlingen met bepaalde profielen? Zijn andere hogescholen een vergelijkbare opleiding begonnen? Of is er iets veranderd met het imago van de opleiding of de kans op een baan met een diploma gekelderd?
Van data naar inzicht
Om betere beslissingen te kunnen nemen over welke marketingacties je gaat inzetten, heb je niet alleen data nodig, maar ook inzicht. Door inzichten en conclusies uit diverse bronnen (CRM-data, marktdata en onderzoeksrapporten) te verzamelen en deze te combineren, ontstaat er inzicht.
Dit noem ik een position paper: waar sta je en welke stappen zijn nodig om je doel te bereiken? Een conclusie kan bijvoorbeeld zijn dat de instroom van studenten daalt, omdat een bepaalde opleiding minder havisten trekt van een aantal scholen uit de regio Amsterdam. Je kunt je marketing dan specifiek op deze scholen inzetten in plaats van in de brede regio.
Actionable insights
Niet alleen voor hogescholen, maar ook voor andere branches is een position paper interessant. Bijvoorbeeld voor één type product of dienst uit je aanbod dat minder goed loopt.
Marije heeft zelf geen tijd om verschillende bronnen naast elkaar te leggen en uitgebreide analyses te doen. Een position paper geef haar direct actionable insights, dat is wat ze wil. En het marketingbudget kan uitgegeven worden aan de juiste acties.
Ben je benieuwd of een position paper ook voor jou insights kan opleveren? Neem dan contact met mij op ( of 06-48173129).
Lore
Geef een reactie