Wat kun je doen voor je klant in 2021? Waar heeft je klant behoefte aan? En hoe zorg je voor verbinding?
5 thema’s, geïnspireerd op Dé Klantenpodcast van BNR met Steven van Belleghem, Marjolein Bongers, Sydney Brouwer, Niek van den Adel en Danielle de Jonge.
1. Emotionele en persoonlijke waarde toevoegen
Klanten verwachten dat je producten en diensten makkelijk en snel kunt afnemen. Om meer waarde toe te kunnen voegen, is het van belang dat je mensen op een leuke en innovatieve manier aanspreekt. “Bedrijven worden entertainment”, aldus Steven van Belleghem.
Verbind emotie aan je producten en diensten (ook online). De Triodos Bank laat zien dat ze dit goed begrijpt:
2. Offline
“Er is een hunkering naar offline”, zegt Sydney Brouwer. Bij klanten op bezoek, terug naar het sociale aspect, meer offline, daar hebben we behoefte aan.
Zelfs tijdens een lockdown kun je nadenken over offline klantcontact. De kledingwinkel Arthur & Willemijn doet dit heel goed met een lockdown-service waarbij de medewerkers de kleding persoonlijk bij je thuisbezorgen. Bekijk hier het filmpje over de lockdown-service.
3. Waarde toevoegen aan de maatschappij
“In 2021 zal iets goed doen voor de maatschappij nog meer geïntegreerd worden in businessmodellen”, zegt Steven van Belleghem.
Danielle de Jonge: “Uit het onderzoek Monitor Merk en Maatschappij blijkt ook dat klanten dit verwachten van bedrijven en dat ze ook bereid zijn om er meer voor te betalen.”
Een bedrijf dat vanaf de start is ingericht rondom sustainability is Rothy’s. Het maakt schoenen en tassen van gerecycled materiaal en kan heel snel produceren, waardoor het aan klantverwachtingen kan voldoen.
4. Digitale kanalen en video
De professionaliteit van digitale kanalen neemt toe. Dit zie je bijvoorbeeld aan de steeds professionelere online events. Daarnaast wordt het nog belangrijker om te zijn waar je doelgroep is (bijvoorbeeld Instagram of TikTok) en niet alleen afhankelijk te zijn van bijvoorbeeld een webshop of winkel. Steven: “Alles wordt één grote winkel.”
Ook video is in opmars, aldus Marjolein Bongers. Video’s kunnen worden ingezet voor bijvoorbeeld online demo’s van producten, in offertes of sales. Met video kun je net even een (online) persoonlijke touch toevoegen.
5. Partner in life
Door corona zijn meer mensen somber, ongelukkig en hebben mensen meer stress. Besteed aandacht aan de gezondheid en mentale toestand van je klanten en medewerkers. “Word een partner in life en zorg voor emotionele wellbeing voor je klanten en medewerkers”, aldus Steven.
De campagne ‘You can’t stop us’ van Nike speelt hier heel mooi op in door mensen hoop te bieden.
https://youtu.be/R-t8qPldklc
Dus voeg emotionele waarde toe, wees persoonlijk door naar offline mogelijkheden te zoeken en maak online bijvoorbeeld gebruik van video. Doe iets goeds voor de maatschappij en zorg voor je medewerkers en klanten. Zo helpen we elkaar naar een mooi nieuw jaar.
Geef een reactie