De komende tijd gaat om het “Creëren van geluk, zekerheid en gemoedsrust voor je klanten”, voorspelt Steven van Belleghem, customer experience expert.
Het werven van nieuwe studenten en ervoor zorgen dat leerlingen de juiste opleiding kiezen, is elk jaar weer een uitdaging voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs.
Wil je nog meer aansluiten op wat scholieren en studenten nodig hebben? En impact hebben op de samenleving?
Kijk dan hoe je onderstaande vijf trends (geïnspireerd op de blog 10 Customer Experience Trends voor 2023) kunt gebruiken in je marketing- en communicatiestrategie.
1. Positiviteit met impact
Er is veel negativiteit in de wereld op dit moment. Ook scholieren en studenten hebben hier last van. Een deel heeft last van depressie, angst en eenzaamheid. Depressie en angst zijn ‘grote onderwerpen’ en niet zo 1, 2, 3 op te lossen, maar alle kleine beetjes helpen.
Hoe voelen studenten zich? Faciliteer voor iedereen die contact heeft met leerlingen dat hier aandacht en tijd aan besteed kan worden. Zorg ervoor dat studenten zich gehoord en gezien voelen en dat ze met een fijn gevoel naar huis gaan.
Een mooi voorbeeld is het initiatief Frisse Gedachtes. Deze studentenbeweging wil zorgen voor een beter studentenwelzijn. Ze biedt een gratis chatplatform waarop studenten anoniem met psychologiestudenten en ervaringsdeskundigen kunnen chatten. En de mogelijkheid om at random gekoppeld te worden aan een medestudent om zo samen een rondje te kunnen wandelen.
Kijk hoe je dit soort initiatieven mee kunt nemen in je marketing en communicatie.
2. Realistische en transparante werving
“De tijd dat manipulatie van klanten acceptabel was, loopt ten einde”, aldus Steven. Een wervingsstrategie gericht op kwantiteit legt het af tegen het werven van studenten die echt op hun plek zijn binnen jouw onderwijsinstelling. En dus meer geluk en gemoedsrust ervaren.
Maak je werving en voorlichting zo realistisch mogelijk. Beschrijf open en transparant over wat de opleiding wel en niet biedt. En stimuleer en faciliteer het eigen keuzeproces van de leerlingen.
3. Invloed op de samenleving
Bedrijven en organisaties willen een stem in de wereld hebben. Ze willen een mening hebben en daarnaar handelen. Steven: “Het invloedsgebied van organisaties neemt snel toe en wordt door de klant meer dan ooit gewaardeerd.”
Een voorbeeld uit het Ambitieplan 2026 van de Hogeschool Utrecht:
“De wereld verandert snel en ingrijpend. Veel vraagstukken dienen zich op een grote, vaak ook mondiale schaal aan en zijn zo complex dat ze niet meer kunnen worden opgelost vanuit één discipline of invalshoek. Klimaat, gezondheid, digitalisering, veiligheid, mobiliteit: ze vragen om een slimme en creatieve aanpak, om intensieve samenwerking tussen mensen en organisaties. Wij willen en kunnen daaraan als hogeschool een bijdrage leveren.”
Welke stem heb jij als onderwijsinstelling in Nederland?
4. In alle beslissingen de student centraal
Zet de student centraal in alle beslissingen die er worden genomen. Pas dan kun je goed voor studenten zorgen en ze een goed gevoel geven. Dit is de verantwoordelijkheid van de hele organisatie.
Als Marketing- en Communicatieafdeling kun je hierin een rol spelen. Denk aan het opzetten van een scholieren- of studentenpanel. De Startthermometer van Fontys (een reflectie-instrument voor eerstejaarsstudenten) en de Roadmap to studentsucces (een roadmap van de Vereniging Hogescholen voor instellingen om studentsucces te bevorderen) zijn andere voorbeelden van initiatieven ter inspiratie.
5. Echte, snelle, makkelijke en vooral leuke communicatie
Steven: “Google onthulde een tijdje geleden al dat jongere mensen zich vaker wenden tot diensten zoals TikTok en Instagram om zoekopdrachten op het web uit te voeren.” Sluit aan op deze generatie. Richt je communicatie in op: snel, makkelijk, aantrekkelijk en leuk.
Dus help in 2023 jouw studenten met geluk, zekerheid en gemoedsrust. Dan help je niet alleen hen, maar ook de samenleving.
Lore