Toen ik nog in loondienst werkte, nam ik me elke week voor om interessante blogs te lezen over mijn vakgebied. Dit bleef bij een voornemen; het schoot er vrijwel altijd bij in. Het valt als eerste van je ‘to do’ lijst bij een drukke werkweek. Als ik dan even tijd over had, moest ik altijd weer opnieuw bedenken welke websites ook al weer interessant zijn om te volgen. Daarom heb ik voor jou een lijst met 16 interessante blogs gemaakt zodat je die altijd bij de hand hebt. Nu nog tijd maken om ze ook regelmatig te lezen. Ik wens je veel leesplezier!
De buitenlandse blogs die je in ieder geval moet volgen zijn Greenboek en Forrester. GreenBook, gaat over de toekomst van marktonderzoek. Interessante blogs, en informatie over trends en innovatie in de marktonderzoekswereld. Forrester is een blog voor marketing insights professionals.
Ook interessant zijn de blogs van Ray Pointer, schrijver van ‘The handbook of online and social media research’. Ray heeft twee blogs; The future place en NewMR . The future place is een blog over de ontwikkeling van marktonderzoek. Via de website NewMR worden regelmatig interessante online events zoals webinars georganiseerd. Een andere blog over de toekomst van marktonderzoek en markt insights is die van Robert Moran; future of insight.
Get inspired door de blogs van Insites Consulting. Inhoudelijke blogs over vernieuwende methoden en technieken en cases uit de praktijk. De blog van Steven van Belleghem, ook van Insites Consulting, en auteur van ‘the conversation manager’ en ‘the conversation company’ is ook erg leuk om te lezen.
De blog van een wereldwijd onderzoeksbureau, Vision Critical die voorop lopen met onder andere mobiel onderzoek.
Lovestads maakt onderzoek leuk. Lovestats is een blog van een methodoloog over social media research, vragenlijsten en statistiek.
Ook in Nederland is er een aantal onderzoeksbureau’s met blogs die de moeite waard zijn om te volgen. Bijvoorbeeld de insprirerende blog van het Nederlandse marktonderzoeksbureau DBMI. Ruigrok Netpanel blogt ook actief, blogs over eigen onderzoek, maar ook over bijvoorbeeld events. De blog van R2Research en de blog van Blauw over superpromoters.
Tot slot nog 3 algemenere blogs die niet alleen over marktonderzoek gaan, maar waar wel interessante blogs tussen zitten voor marketeers, ondernemers en marktonderzoekers. Molblog, de blog van Marketing Online. Met bloggers uit het marketing- en marktonderzoeksvak. Marketingfacts, het platform voor interactieve marketing. En tot slot Frankwatching, waar ik zelf ook regelmatig voor blog. De onderwerpen op Frankwatching variëren van de online aspecten van marketing, communicatie en social media tot mobiele ontwikkelingen, user experience en nieuwe media.
Geef een reactie