Een paar weken geleden deed mijn man mee aan de Amstel Gold Race. Hij was de dag daarvoor al vertrokken omdat hij vroeg moest starten. Ik lag zaterdagochtend nog heerlijk te slapen totdat ik om 6.30 uur een sms kreeg dat mijn man was gestart. Wel een beetje vroeg, maar leuk om te weten want zo voelt het alsof je er toch een beetje bij bent. De rest van de dag kreeg ik ook steeds een sms op het moment dat hij een bepaald punt gepasseerd was, tot aan de finish. Ik had die dag met vriendinnen afgesproken en de man van een van mijn vriendinnen deed ook mee. Zo konden we steeds vergelijken wie harder ging. Een leuk idee van de organisatie van de wedstrijd om de thuisblijvers zo op de hoogte te houden. En een sms is een goed communicatiemiddel hiervoor.
Geen representatief klantpanel
Het is belangrijk dat je communicatiemiddel goed aansluit op je doelgroep. Ook voor een klantpanel is dit van groot belang. Veel klantpanels hebben problemen om voldoende jongeren te werven en te laten deelnemen aan het klantpanel. Wanneer een klantpanel naar verhouding (te) weinig jongeren in het panel heeft zitten krijg je al snel problemen met representativiteit. Het onvoldoende kunnen aantrekken van jongeren heeft vaak te maken met de manier van onderzoek en de aansluiting met de doelgroep.
Veel klantpanels ondervragen hun klantpanelleden vooral via online onderzoek. Maar online onderzoek sluit bij veel jongeren niet meer aan. Jongeren zien of lezen vaak de mail niet eens en daarnaast vinden de ze het invullen van een online vragenlijst vaak saai. De vraag is: wat sluit wel aan bij de belevingswereld van jongeren?
Zoek aansluiting bij je doelgroep
Mobiel onderzoek is een onderzoeksmethode die beter aansluit bij jongeren. Jongeren maken veel gebruik van hun smartphones en hebben hem altijd bij zich. Het voordeel is dat ze mee kunnen doen aan een onderzoek wanneer hen dat uitkomt. Online communities of chats spreken jongeren ook aan en zijn ook goede methoden die aansluiten op hun behoeften.
De les: wil je een representatief klantpanel, sluit je onderzoeksmethoden dan aan bij je doelgroep. Weet je de voorkeuren van je doelgroep niet? Vraag het ze dan. Zo houd je je klantpanelleden betrokken en gaan ze misschien zelfs met elkaar in gesprek over het onderzoek. Net zoals ik deed over de Amstel Gold Race.
Geef een reactie