School of Insights

  • Home
  • Markten
    • Onderwijs
    • Consumenten
    • B2B
  • Onderzoek
    • Behoeften en innovatie
    • Tevredenheid en NPS
    • Imago-, naamsbekendheid- en marktonderzoek
  • Klanten
  • Team
  • Blog
  • Contact

Waarom je ervoor moet zorgen dat social media analyse er niet bij in schiet

22 mei 2013 door Lore Elzinga Reageer

HardlopenMijn doel is om twee keer per week hard te lopen. Gisteren stond er weer een uurtje sporten op de hei op het programma met een clubje meiden. Maar ik had het druk, ik was moe én het regende. Eigenlijk had ik helemaal geen zin, maar ik ben toch gegaan. Een van de meiden die al een paar weken had overgeslagen was er ook weer. Ze zei dat ze het zo druk had gehad dat ze het sporten niet meer kon opbrengen. Maar vanavond moest ze echt gaan van zichzelf. Ondanks de regen waren we allemaal blij dat we waren gegaan. Ook al heb je het druk dan geeft sporten juist energie en is het niet verstandig om het over te slaan. Daarom heb ik me voorgenomen dat sporten er niet meer bij in mag schieten.

Social media analyse schiet er ook vaak bij in

Iets waar bedrijven energie en inzicht van kunnen krijgen, maar wat er vaak bij in schiet is social media analyse. Social media analyse is het genereren van klantinzicht door middel van het analyseren van social media data. Het schiet er bij in omdat er vaak geen directe noodzaak is, er bij het beantwoorden van een onderzoeksvraag nog niet aan deze methode is gedacht of het staat nog in de kinderschoenen. Vaak hebben bedrijven al wel een tool om de posts te verzamelen en er wordt af en toe of regelmatig aan webcare gedaan. Maar échte inzichten halen uit de social media data schiet er vaak bij in.

Nieuwe inzichten

Net zoals bij het sporten is tijd(gebrek) vaak een excuus. Een goede social media analyse vraagt tijd omdat er veel handwerk voor nodig is. Maar een goede analyse kan ook heel veel inzichten opleveren. Andere inzichten dan die je uit traditioneel onderzoek haalt. Met een social media analyse krijg je antwoorden op vragen die je niet hebt gesteld. Het zijn onderwerpen die leven bij klanten en geen vragen die komen vanuit de interne organisatie, dit kan heel veel meerwaarde opleveren en aanvullend zijn op ander onderzoek. Andere kansen van social media analyse zijn dat het informatie uit de eerste hand is, het real time en contextueel is en vaak direct na een ervaring wordt geschreven. Dit kan hele nieuwe inzichten opleveren.

Zet het social media op je prioriteitenlijst

Wil jij de kansen van social media analyse niet onbenut laten? Zorg er dan voor dat social media analyse op jouw prioriteitenlijst komt. Benut de kansen van nieuwe technieken om jouw klantinzicht te vergroten. Net zoals sporten energie geeft, geeft social media analyse energie omdat het je klantinzicht vergroot. Daarom mag (net zoals sporten) wat klanten zeggen over jouw bedrijf er niet bij inschieten!

 

 

 

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • Zes vragen voor een effectieve marketingstrategie voor opleidingsaanbod LLO
  • Van data-driven naar student-driven: 4 tips voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • 15 interessante bronnen voor hogescholen: inzicht in je markt
  • Vis jij de vijver met potentiële studenten leeg? In 3 stappen inzicht in de wervingspotentie van opleidingen
  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs

Tag Cloud

analyse communicatie community customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten MIE mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters sustainable experience trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2025 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl