“Ik heb een onderbuik gevoel. Graag wil ik boven water krijgen of dat klopt.” Met deze vraag kwam Jelle, een consultant bij een communicatiebureau, bij mij. Jelle is betrokken bij een marketing- en communicatieproject over een nieuwe woonwijk. Jelle: “ik ben in gesprek gegaan met een paar potentiële kopers en heb het idee dat de behoeften van geïnteresseerden in de wijk anders liggen dan men in de projectgroep denkt. Ik wil graag aan de projectgroep laten zien wat de daadwerkelijke behoeften zijn zodat we op basis hiervan kunnen beslissen hoe we de marketing verder gaan aanpakken.” Binnen een paar dagen lag er een vragenlijst en zijn we gestart.
Waar hebben potentiële kopers behoefte aan?
Het online onderzoek ging in op de interesse in de nieuwe woonwijk en de informatiebehoeften vanuit de potentiële koper. Wat spreekt er aan en wat minder? Welk type woningen heeft de voorkeur en in welke prijsklasse? Welke plekken vindt men aantrekkelijk? Hoe wil men de woning gaan ontwerpen? Wat vond men van de informatiebijeenkomsten? En waar wil men nog meer over geïnformeerd worden? De vragen zijn gesteld aan mensen die staan ingeschreven op de kavellijst en/of nieuwbouwlijst en andere geïnteresseerden in de nieuwe wijk. Binnen een paar dagen hadden we de resultaten binnen, en het onderbuik gevoel van Jelle klopte.
Andere behoeften dan de projectgroep dacht
Onder de geinteresseerden bleek een enorme behoefte aan concrete cijfers te zijn, zoals vierkante meter prijzen, parkeerplekken, bouwhoogtes en afmetingen. Ook bleek dat de prijsklasse, waarin de koper zou willen besteden, bijna anderhalf keer hoger lag dan dat de planeconoom vooraf had becijferd. Deze inzichten hebben geleid tot aanpassingen in het woningaanbod naar ruimer en duurder. Daarnaast is de uitvoering van het marketing- en communicatieplan aangepast. Het plan is nu meer gericht op duidelijkheid in cijfers.
Munitie om aanbod en communicatie aan te passen
Jelle: “Dit onderzoek heeft ons enorm geholpen om binnen een korte periode interesses en behoeften boven tafel te krijgen van potentiële kopers. Op basis van deze inzichten hebben we direct het aanbod en de marketingcommunicatie aanpak kunnen aanpassen. Zonder dit onderzoek hadden we niet goed kunnen aansluiten op de behoeften van de geïnteresseerden, met het risico dat een flink deel van hen afhaakt. En dat kunnen we in de moeilijke markt met veel concurrentie echt niet hebben.”
Geef een reactie